U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Plaats reactie
JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 27 jun 2017, 11:59

https://www.youtube.com/watch?v=5clpBcMugBk

http://www.americancyclefab.net/index.html

Gewoon even kijken, echt leuk om te zien, en luister ook naar de opmerkingen.
Ze weten echt nergens van.
Niets van oliepompen.
Niets van ademhaling.
Niets van te diepe zittingen.
Niets van het puntje in de kop.
En dat met techniek uit 1930.
Niets geleerd de afgelopen 87 jaar?
Bijlagen
UL heet en geeen olie.jpg
UL heet en geeen olie.jpg (190.38 KiB) 1193 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 28 jun 2017, 09:51

Oktober 15, 2009

1930, het begin van de moderne motoren. Geen open klepbediening meer en demonteerbare cilinderkoppen. Geen staande en hangende kleppen en geen open aandrijving van de inlaatkleppen. Ongemerkt hadden deze half zij half kopkleppers een groot voordeel. Het inlaat traject is lang en voorzien van veel weerstanden. Kleine carburateur en kleine inlaatkleppen en dan een vrij gemakkelijk uitlaatsysteem. Een bijna natuurlijke balans, moeilijk in en makkelijk uit. Misschien niet eens voor gekozen maar voortkomende uit de constructie. Zo kan toeval je wel eens helpen. Opvalland dat de dealers na de eerste testritten op de nieuwe zijkleppers de oude techniek gingen opwaarderen en snel veel onderdelen voor de oude motoren gingen kopen. Op de nieuwe zijkleppers was niet te rijden. Het staat natuurlijk niet in de HD geschiedenis boeken maar in de Milwaukee Marvel staat het wel. Een werkelijk ongelooflijke ervaring voor de dealers; hoe kon HD zo nieuwe motoren afleveren.
De dealers gingen er van uit dat ze daar in Milwaukee niet één keer op de nieuwe motoren hadden gereden. Er was niet eens een lange rit voor nodig om te ontdekken dat er werkelijk geen vermogen in de nieuwe techniek zit. Bij 50 mijl is het op en gaan de motoren verschrikkelijk trillen. Negatieve ademhaling? Hyperen?
Een mooi begin van een nieuwe periode in de techniek.
Ondanks een rampenplan is het met de ademhaling in de nieuwe zijkleppers nooit goed gekomen. Als hulp in slechte tijden wordt Harry Ricardo in 1934 in de arm genomen om de ademhaling te verbeteren. Komt ook niet in de HD geschiedenis voor. Wordt wel als een wapenfeit in de H.Ricardo geschiedenis vermeldt. Zo gaat dat met geschiedenis; wie schrijft het op, en wie laat het weg. Alle begin is moeilijk maar ook HR maakt de ademhaling niet beter en zo gaat HD de moderne tijd in. Met het geld van de verkoop van licenties kan HD zich staande houden en zelfs de eerste V twin kopklepper komt van de grond.
In onze begin tijd veel aan de oude zijkleppers gewerkt en veel geleerd. Vooral van heet worden en niet vooruit te branden motoren. Gasgeven en niet willen lopen, na halfgas is het over met de snelheid en gaat het luchtfilter brommen. Negatieve ademhaling!
Lees de Milwaukee Marvel er op na. Opgetekend door H.V.Sucher en verteld door de laatste mensen die dat deel van de HD geschiedenis hebben meegemaakt. Uit het leven gegrepen.
Je zou er van gaan hyperventileren.
Bijlagen
UL leedvermaak.jpg
UL leedvermaak.jpg (204.14 KiB) 1177 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 28 jun 2017, 10:13

LOGISTIEK, IN ADEMHALING?
Gepost op: Oktober 12, 2009

________________________________________
Verbrandingsmotor wordt een motor genoemd die op een brandstof loopt en dat kan een benzine, diesel of LPG zijn. Raketten laten we buiten beschouwing al zit daar ook een motor in.
Niet zo vreemd dat zo een motor warm wordt en soms ook heet.
Iedere motor heeft zo zijn eigenschappen en de mate waarin de warmte ontwikkeld wordt, en ook weer afgevoerd, is voor elke motor weer anders. Daar is niets mis mee en dat maakt een motorrijwiel zo anders dan een auto. Je voelt een motor veel directer aan en zo is er meer contact met de techniek. Dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel en dat “voel” je direct.
Een HD is zeker een motor met een hoog gevoels gehalte en dat is dan ook de reden om je zorgen te maken als het niet goed aanvoelt. Warmte kunnen we goed aanvoelen en zelfs een paar graden verschil is merkbaar. Moet het wel in een voelbaar gebied blijven. Het verschil tussen warm en heet is te onderscheiden en tussen heet en nog heter ook nog wel, maar als de motor oververhit raakt dan laat ons gevoel ons in de steek. Wordt een motor echt te heet dan geeft dat een onveilig gevoel en zo worden we gewaarschuwd, de motor af te zetten.
Dat komt bijna elke HD rijder wel bekend voor, even de motor af laten koelen. Je voelt op een gegeven moment wel aan wanneer de motor aan een afkoel periode toe is en combineert dat met tanken en een bezoek aan het toilet. Koffie drinken is ook een goede smoes voor als je met anderen motoren mee rijdt en dan even later weer naar het toilet. Allemaal effecten van een aangepast gedrag, maar daar is natuurlijk niets mis mee. Het geeft aan dat je met je motor meevoelt en dat is alleen maar te waarderen.
Hou je motor heel! Stop op tijd! Laat je motor afkoelen als je vindt dat de motor te heet wordt!
Eigenlijk gekkenwerk dat je, je aan een motor zoveel gelegen laat liggen en je hele handelen op de eigenschappen van de motor afstemt. Op tijd weg en op tijd stoppen en op tijd de olie nakijken en op tijd naar de dealer en op tijd aan de motor denken of er wat aan gedaan moet worden en zo leef je echt met de motor mee. Dat “zorgen” is een belangrijk deel van het hebben van een HD, het hoort er bij. Of je nu wilt of niet. Of juist wel!
Tot hoe ver moet je gaan met dat accepteren van eigenschappen?
Zolang als je zelf vindt dat het “normaal” is, wat anderen er ook van denken. Trouwens wie gaat dat wat aan? En begrijpen doen ze het toch niet!
Vergelijken we de plus punten met de min punten dan is het moeilijk om aan andere motorrijders uit te leggen wat een HD tot jouw motor maakt. Het risico dat ze je voor gek verklaren is groot, erg groot. Alsmaar sleutelen aan dat ding en hij staat meer stil dan dat hij rijdt!
Dom hé.
===============================================================================================
Gemakkelijk hé, dat kopiëren.
Enkele stukken tekst bewaard omdat ze tijdloos zijn.
Ergens staat er nog een zin; Je moet erg slim zijn om domme mensen wijzer te maken.
Na 12.000 woorden eindigt het verhaal.
Geen zin meer, of niet zinvol om meer woorden aan domme technieken te besteden?
Hoelang moet ik nog doorgaan om met logica verkeerde keuzes te laten zien.
En dan ook nog uitleg erbij en afbeeldingen om het zichtbaar te maken.
En wat is het resultaat?
Er veranderd niets.
Helemaal niets.
Bijlagen
JVA-Ecotech disclaimer.jpg
JVA-Ecotech disclaimer.jpg (40.39 KiB) 1176 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 28 jun 2017, 14:02

http://forum.sscycle.com/viewtopic.php?f=12&t=12718

Zoals door Dijkshoorn aanbevolen.
Staat ergens in de BigTwin beschreven als de oplossing voor slechte retour pompen.
Op de S&S site wordt verder advies gegeven om het te kleine retour kanaal te compenseren.
Daar weet Dijkshoorn schijnbaar niets van.
Zeker geen update's ontvangen van Calas's.

Have you seen this site?
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... opic=105.0
Some interesting views on Big Twin Sidevalves, I'm trying to adsorb the info, but Google's literal translations make it tough going.
I don'

Ene Frankenstein doet zijn best om de ogen te openen voor een andere kijk op HD techniek.
Maar dat gaat er niet in, zo gek zijn ze ook weer niet.
Toch zien we regelmatig USA lezers aanwezig op het forum.
Maar dat is anoniem natuurlijk.
Zouden ze er op reageren, zien als heulen met de vijand?
Zou zomaar waar kunnen zijn.

Die extra olieleiding tussen carter en olietank is het domste wat ik ooit heb gezien.
Daar kan je met de meest logische logica niet tegenop.
Kan ook zijn dat ik niet slim genoeg ben.
Calas maakt een slechte retour oliepomp maar dat wil niemand zien.
Of niemand durft te reageren.
Kan toch, niet dan?
Bijlagen
Statistieken 27-06-2017  DL.jpg
Statistieken 27-06-2017 DL.jpg (196.35 KiB) 1173 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 28 aug 2017, 12:32

Ooit een keer deze afbeelding op het oude forum gezet.
Uiteraard geen enkel commentaar.
De tekst bij de afbeelding geeft ongeveer dat weer, wat iedereen denkt, maar niet durft te zeggen of schrijven.
Zo missen we een heleboel vermaak.
Bijlagen
U techniek maar dan anders.jpg
U techniek maar dan anders.jpg (264.78 KiB) 976 keer bekeken

Flathead
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 okt 2017, 10:41

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door Flathead » 01 nov 2017, 16:59

https://www.youtube.com/watch?v=5clpBcMugBk

Over dit filmpje wat bovenaan staat, bij 8:25 min. begint hij te vertellen dat dit probleem komt doordat er maar één keer per krukas omwenteling smering gaat naar de krukas en de cilinders. Hij verteld hoe hij dit probleem op gaat lossen door full-flow smering te maken naar het big-end……. Helaas kan ik hem al op een briefje geven dat dit niet genoeg gaat zijn met een standaard oliepomp. Deze ervaring heb ik een aantal jaren geleden al opgedaan met mijn WL toen ik full-flow smering maakte naar het Big-end.
Hij moet op zijn minst de de excentrische pompkamer een stuk groter maken om meer capaciteit te krijgen en een heel dunne pakking gebruiken.
Zeker bij een UL die nog veel heter wordt dan een WL maar de zelfde kleine oliepomp heeft.
Bijlagen
UL-smering.jpg
UL-smering.jpg (71.26 KiB) 781 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 02 nov 2017, 13:48

Ter lering en de vermaak?
Heet geweest?
Zelfs de inlaatklep schotel is wit gebrand!
Maar wie let daar op?
Let op de geel gekleurde lijnen en het puntje van de cilinderkop.
De uitlaatgassen moeten haaksom de uitlaatpoort in en dan ook nog langs het puntje in de cilinderkop.
Moeilijker kan bijna niet.
Bijlagen
Tatro U heet geweest.jpg
Tatro U heet geweest.jpg (89.3 KiB) 768 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 16 jan 2018, 14:32

Wordt het niet eens tijd dat we de zijklepper motor een goede kans geven.
Heeft eigenlijk nooit een redelijke kans gehad, zo door de geschiedenis heen gekeken.
Altijd wel iemand die weer dezelfde fouten maakte of dacht een oplossing/verbetering te hebben gevonden voor het eeuwoude "heet worden en stuk gaan" probleem.
Of is dat probleem eigenlijk de chame van deze motoren?
Je mag er aan blijven sleutelen, of het nu leuk vindt of niet, je moet wel, om te kunnen blijven rijden.
Vooral "blauw- en oem" blijven werken.
Weet je nu al wat je de volgende keeer moet vervangen.
Misschien kunnen we van die Ford sleutelaars wat leren?
Kan toch?
We zijn toch niet eigenwijs?
Bijlagen
Ford’s Flathead V8.jpg
Ford’s Flathead V8.jpg (201 KiB) 563 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 04 mar 2018, 11:48

Oude bestanden door kijken kan bijna vergeten afbeeldingen weer laten leven.
Mooi werk van Flathead.
Bijlagen
Flathead ademhaling tekening.jpg
Flathead ademhaling tekening.jpg (174.46 KiB) 383 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: U 37 -ULH 1947 problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 04 mar 2018, 11:53

Oude bestanden door kijken kan bijna vergeten afbeeldingen weer laten leven.
JVA-Ecotech ontwikkelingswerk.
Bijlagen
WL ademhaling.jpg
WL ademhaling.jpg (191.25 KiB) 382 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast