Oliepomp

Gebruikersavatar
Booker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mar 2017, 09:42

Oliepomp

Bericht door Booker » 31 mar 2017, 07:20

:roll:

Simpel stukje voor indicatie van je kopsmering.

Als je het echt wilt weten natuurlijk

Afbeelding
Wordt slimmer dan je dealer.

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 26 apr 2017, 10:29

Olie, druk, verlies en de SC.

Een oliepomp coaten en bewerken is erg veel werk.
Na montage afwachten of de pomp op druk komt kan soms een lange tijd duren.
Je wil graag eerder weten of de toleranties goed zijn, of dat er toch nog ergens een lek zit.
Het met de 7409 coaten van oliepompen is al meer dan 10 jaar een manier, eigenlijk de enige manier, om een goed werkende oliepomp op een oude HD te krijgen.
Pompen kopen werkt niet, niet één pompenmaker wil en kan zijn oliepomp garanderen, dat er druk vast gehouden wordt.
Een paar minuten is meestal wel mogelijk maar daarna is het over met de druk.
In de werkplaats van het HDSC is een freesbankje ervoor ingericht om op een uiterst nauwkeurige wijze een pompbody zo te bewerken dat er een bruikbare oliepomp op een HD gemonteerd kon worden.
De Systeem Controleur kan niet liegen en laat duidelijk de problemen met oliedruk zien.
Het spreekt voor zich dat er maar weinig zijn die met dat goudeerlijke ding willen rijden.
De enige die de SC goed begrepen had was Peder van Hogtech, Zweden.
Niemand in Nederland-Duitsland begreep de werking van de SC en dacht; Het kan niet waar zijn en “Dat ding is stuk”.
Hij geeft niets aan was de klacht, en niemand wilde met een ding rijden dat maar eventjes wat aangaf.
Zo zijn er hele volksstammen die het nooit zullen begrijpen, dat een SC een controle apparaat is. Geeft hij, de SC, niets aan, dan hebt je een probleem.
Zover gaat de logica meestal niet.
Van de andere kant bekeken is het ook lastig om met iets rond te rijden dat een probleem in de motor bloot geeft.
Zelfs je buurman kan dan zien, dat het ding niets aangeeft als je terug komt van een koffierit op zondag middag.
Het oliepomp freesbankje staat nu alweer meer dan 10 jaar in Kapelle en werk nog steeds erg nauwkeurig. Het heeft al vele oude HD motoren van een betrouwbaar smeersysteem voorzien.
De meest teleurstellende oliepomp is de S&S HVHP pomp.
Ook na de meest nauwkeurige coating en nabewerking kan je een HVHP geen garantie meegeven.
De pomp slijt zichzelf zo snel op dat van een betrouwbaar smeersysteem op lange termijn geen sprake kan zijn. De 2014/2017 ervaring met een HVHP op de ELT 3 motor is erg duidelijk; Na 25.000 km is de pomp op.
Dit kan niet de bedoeling zijn; Een HVHP kopen, coaten en bewerken en dan na een paar km de pomp afdanken omdat deze versleten is.
De ELT 3 motor van de laatste HVHP voorzien, gecoat en wel en we gaan snel verder met de ontwikkeling van de X2 oliepomp. Monteren van de X2 is geen probleem. Het zijdeksel kan blijven zitten en de pomp kan zo gemonteerd worden. Met een tweemaal capaciteit en een aftap met magneet systeem kan er olie ververst worden. De magneet laat zien hoeveel big-end gruis er circuleert door de motor.
Hopelijk houd de HVHP de ELT 3 motor op druk totdat de X2 pomp klaar is.
De video laat een erg simpel oliepomp controle systeem zien.
De aanvoer zuigt olie aan en tandwiel kamers vullen en ontluchte zich.
phpBB [video]

Heel goed te zien aan de luchtbellen die verdwijnen na een aantal omwentelingen.
Na de ontluchting draaien we de pomp de andere kant op.
Met een drukmeter op de aanzuig geeft deze de drukvastheid van de pompkamers en tandwielen aan.
Met de hand en geen verdere apparatuur is de pomp zeer snel gecontroleerd en goed voor vele km oliedruk.
Toch weer een hele lap tekst en maar een paar seconden bewegend beeld.
De vraag blijft; Waarom kan niemand van de grote jongens in de USA en daarbuiten een goede oliepomp maken?
Beetje domme vraag?
Is er geen ervaring en kennis aanwezig?
Kan toch, niet dan?
Ga voor een goede oliepomp naar SCK, de rest kan alleen maar pompen kopen en monteren.
Je kan wel de vraag stellen of je garantie op oliedruk krijg?
Kan toch?
Moet toch kunnen?
Bijlagen
RTFT en olietemperatuur.jpg
RTFT en olietemperatuur.jpg (213.34 KiB) 1463 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 26 apr 2017, 14:20

phpBB [video]

Een ander belangrijk deel van de oliepomp is de capaciteit van het retourdeel.
Is dat deel nog in orde, dus niet teveel versleten door big=end-gruis, dan moet door de overcapaciteit van dat deel, voldoende lucht in de oliestroom aanwezig zijn.
De video geeft een duidelijke onderbreking van de oliestraal te zien.
De SC indrukken geeft een directe druk verhoging tot het eind van de schaal van de drukmeter.
En dat met stationair draaien van de motor.

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 27 apr 2017, 08:23

JVA op YT, mag dat wel?
Is er dan niemand die die HD idioot tegen kan houden?
Laat zonder voorbehoud allerlei beelden zien waar je alleen maar onrustig van wordt.
En wie weet wat er nog komt?
Problemen weg stoppen of ontkennen wordt steeds moeilijker.
Gelukkig staat dit stil.
Bijlagen
JVA op YT.jpg
JVA op YT.jpg (176.68 KiB) 1449 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 30 apr 2017, 16:48

phpBB [video]


Wat nu weer?
Gewoon een oliepomp meten op lekkage, meer niet.
‎Donderdag ‎16 ‎juni ‎2011, ‏‎9:44:40 opgenomen.
Wilde even snel zien waar de oliedruk bleef, meer niet.
Inderdaad het was even schrikken, meer niet.
Gelukkig op die Donderdag, er even de tijd voor genomen om het later, nu dus, aan anderen te laten zien.
Meer niet.
Leerzaam?
Of meer vermakelijk; Op de manier van "hij heeft weer wat gevonden".

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 06 mei 2017, 21:40

Weet u nog van die idioot met zijn olieslangen systeem?
Was een noodzaak om dat systeem toe te passen vanwege het gebrekkige Full-Flow systeem van HD.
De stift die uit de oliepomp komt is de verklikker van de stand van de drukplunjer in de pomp.
Deze Systeem Controleur is een uitvinding van J.v.Amelsvoord.
De pomp is de laatste S&S-HVHP pomp die we gebruiken.
Volgend jaar gaat de eerste X2 pomp op deze motor.
Druk je op de stift dan sluit je de olietoevoer naar de krukas af.
De oliedichte pompkamers geven daar door een hogere druk aan.
Leuk en leerzaam.
Niet dan?
phpBB [video]

Gebruikersavatar
Booker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mar 2017, 09:42

Re: Oliepomp

Bericht door Booker » 11 dec 2017, 07:22

Blijft een Idiaal dingetje,
Rij er alweer een paar jaar mee en betrap mezelf er nog steeds op dat ik er regelmatig op kijk..
Wordt slimmer dan je dealer.

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 11 dec 2017, 11:04

Rij er alweer een paar jaar mee

Ongeveer 10 jaar?
Mooi dat zo een simpel stukje controle zoveel angst geeft onder de onwetenden.
Had ooit het idee dat iedereen wel zo'n ding wilde hebben en 200 RVS spijkers in huis gehaald.
Maar gelukkig is het maken en verkopen er nooit van gekomen.
Het HD publiek is een verzameling sukkels die liever van niets weten en gewoon willen rijden zonder zorgen.
Geen last van het weten van problemen, waar ze liever niet in willen geloven.
Zo blijft hun droombeeld positief.
Booker kan je de de limiet wat verhogen?
Sorry, het bijlagelimiet van het forum is bereikt.

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 22 mei 2018, 08:53

Mooi dat zo een simpel stukje controle zoveel angst geeft onder de onwetenden.
Had ooit het idee dat iedereen wel zo'n ding wilde hebben en 200 RVS spijkers in huis gehaald.
Maar gelukkig is het maken en verkopen er nooit van gekomen.
Het HD publiek is een verzameling sukkels die liever van niets weten en gewoon willen rijden zonder zorgen.
Geen last van het weten van problemen, waar ze liever niet in willen geloven.
=============================================================================================
Ik denk; zie ik dat wel goed?
Een SC op een SH?
Dacht dat de SC allang verboden was.

Misschien per ongeluk de SH gekocht met dat ding al aanwezig?
Misschien nog nooit op de bekende bijeenkomsten geweest waar je op zulke afwijkingen gewezen wordt?
Daar moet toch op gelet worden?
Of is de eigenaar iemand die afwijkend gedrag vertoont in de HD wereld?

https://www.kolliesparts.nl/nl/blogs/ko ... -davidson/

Bedenk mij opeens dat "dat ding" alweer 25 geleden door mij uitgevonden is.
Leuk toch?
Niet dan?
Bijlagen
SC in beeld.jpg
SC in beeld.jpg (125.06 KiB) 150 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Oliepomp

Bericht door JVA-Ecotech » 25 mei 2018, 13:10

Waarom zou je een Harley Davidson willen rijden?

Heel vaak wordt mij gevraagd: Waarom heb jij een Harley Davidson?
Als je er heel goed over nadenkt dan is het kopen en het rijden van een Harley Davidson niet echt de meest logische keuze. Op het gebied van techniek zijn heel veel andere motormerken technisch een stuk beter. Als je de keuze van materialen en de gebruikte technieken en de toleranties van de onderdelen van bijvoorbeeld een Japanse motor een vergelijkt dan delft Harley Davidson toch wel op alle vlakken het onderspit. Ik heb regelmatig een Harley Davidson motorblok of een versnellingsbak van de binnenkant bekeken en als je dan een verschil meet van 0,6mm in de hoogte van het linker en het rechter krukas lager, dan kan ik wel zeggen dat de Japanse motoren toch wel een heel stuk nauwkeuriger gemaakt worden.
Kollies
================================================================================================================
Je kan ook reageren via een formulier.
Je zou kunnen vragen wat hij voor oplossing hebt gevonden om carterdelen gelijk te maken.
Maar misschien is het de zoveelste dozen verkoper, met de naam S&S op de dozen als bewijs.

Mijn Mening; JVA-Ecotech.
Bijlagen
Kollies parts logo.jpg
Kollies parts logo.jpg (125.01 KiB) 120 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast