Olie uit Carter ontluchting

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 29 mei 2017, 10:01

Waarom een rechte krukas?
Waarom deze vraag?
Krukassen zijn toch altijd recht?
Of is het een spel van geluk en pech, zonder zekerheden?
Ik “JVA-Ecotech” ging al in 1979 op zoek gegaan naar de oorzaak van drijfstangbreuk en wandelende zuigerpennen.
Ik was zelfs zo naïef dan ik dacht dat anderen er ook wel naar gingen zoeken.
Leuk toch, geen brekende drijfstangen meer en ook geen groeven in de cilinders.
In 1980 een vliegwiel draaibank geschikt gemaakt om de afwijkingen in en tussen de vliegwielen te corrigeren.
Een draaibank met een zeer zware hoofdspil en ruimte in het bed, nodig voor het noodzakelijke contra gewicht. Hij staat nu nog steeds in Kapelle, 37 jaar later en SC kan hem geen dag missen.
Maar wat doen anderen dan aan een krukas met afwijkingen?
Niets, helemaal niets.
En die verhalen over revisies en zo, hoe zit het daarmee?
Ze zullen toch niet gaan liegen over wat ze wel en niet doen?
Nee ze zijn nog slimmer; Ze doen alsof het niet nodig is, al dat gedoe.
Ze houden het simpel, en meer zal het niet worden.
Tien jaar geleden lachten ze om de krukas controle bank, op de BT show.
Waarom werd er gelachen?
Omdat ze niet begrepen wat ze zagen.
En dan wil je wel eens in de lach schieten, heel normaal.
Ze zijn er nog steeds die lachers.
Het gaat bij hun altijd goed en veel tevreden klanten.
Als je niet beter weet dan kan je er ook niet om liegen, dat het eigenlijk nodig is.
Dan behoud je het recht op “het voordeel van de twijfel”.
Het lijkt mij een twijfelachtig voordeel.
Inderdaad je moet geluk hebben en “bij pech niet zeuren”.
Bijlagen
Waarom een rechte krukas.jpg
Waarom een rechte krukas.jpg (205.01 KiB) 1066 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 29 mei 2017, 10:17

richard schreef:
29 mei 2017, 07:31
Als de retourkant zo snel aangevreten wordt, is het dan niet handig om daarvoor een magneet te plaatsen om alvast het ijzer eruit te filteren?

In de bovenstaande foto zien we de borg in de breathervalve zitten, maar nog veel grotere aluminium delen.
De toevoer heeft het voordeel van gefilterde olie maar dat gaat ten koste van het retour gedeelte.
Is dat versleten dan is toch de pomp als geheel aan vervanging toe.
In het ontwerp van de X2 pomp is daarin voorzien.
Een magneet voor de tandwielen en van buitenaf te openen en door te laten stromen.
Zo kunnen ook de nonferro delen uit het systeem gehaald worden.
Al is het maar voor even.
De X2 pomp bestaat daarom in twee delen, wat door "oudvuil" beschadigd is kan vervangen worden.
Bijlagen
X2 oliepomp met  6 naaldlagers.jpg
X2 oliepomp met 6 naaldlagers.jpg (174.69 KiB) 1065 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 29 mei 2017, 13:29

Ik hoop dat het duidelijk wordt en ik niet genoodzaakt wordt om het nog duidelijker te vertellen.
Wat te vertellen?
Dat je overal de kans maakt om slachtoffer te worden van hebzucht en “bewust onwetend blijven”.
Kiest u in geval van problemen voor een oplossing naast de deur, stel dan eerst vragen over hun manier van denken, reviseren en over rechte krukassen.
Over oliedruk en olieverlies en over het mogen gebruiken van een Systeem Controleur.
Maak een lijst van al je vragen en vul de antwoorden in.
Vraag of je een oliedrukmeter op de voorste tuimelaaras mag zetten en bij lage oliedruk een uitleg van het waarom.
Deze tuimelaar assen kunnen veel olie verlies geven door de ruime speling in de deksels.
Een drukmeter rechtstreeks op de pomp geeft een vertekend beeld.
Met een sterkere veer op de doorloopkogel kan je al snel denken dat het met je oliedruk wel goed zit.
Een drukmeter op de voorste tuimelaar geeft op het eind van het systeem hoeveel druk er nog over is, na alle verliezen.
U denkt toch niet dat in een oem revisie een extra O ring op de tuimelaarassen gezet zal gaan worden, voor een betere afdichting in de deksels.
Waar staat dat in het WPHB?
Nee. inderdaad dat staat niet in het WPHB.
Dan gaan ze daar dus niets aan doen.
Dat WPHB is namelijk hun enige houvast en over problemen en oplossingen lezen op de MV, gaan ze dus niet doen.
Ze zijn toch niet gek?
Ze hopen dat u dat wel bent.
Vraag ook naar de LLM, waarschijnlijk weten ze er niets van.
Bijlagen
Lekkage op tuimelaars meten.jpg
Lekkage op tuimelaars meten.jpg (117.19 KiB) 1058 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 13 dec 2017, 11:42

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 975-1.html
OLIEPROBLEEM HARLEY SHOVEL 1200 1975
Geplaatst op maandag 25 augustus 2008 13:23 Hallo, een bejaarde kennis van me, op leeftijd, geen internet heeft een shovel 1200 met een olieprobleem.
De olie gaat schuimen wat o.a. voor een vastloper heeft gezorgd.
Bij koude start zijn de hydraulische klepperij niet te horen, naarmate hij warm wordt wel.
De olie komt schuimend de retour tank binnen(bij mijn weten normaal bij dry-sump) maar blijft schuimen, met smeerproblemen van dien.
De eigenaar gebruikt voorgeschreven olie.
Na revisie van het blok is de gehele oliepomp vervangen. Dit gebeurde door een bekende harleyman in Oosterwolde /omgeving.
Het probleem is echter niet verholpen. Wel is de eigenaar 4 ruggen lichter..
De dealer komt met het bekende zinnetje' dit komt normaal nooit voor'. 

is hier iemand die weet wat het kan zijn??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sammie, is het probleem al opgelost, ben benieuwd wat het nu was?
FLSTS evo/ xv low budget zelfbouw(84)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst op dinsdag 28 oktober 2008 11:29
Helaas de eigenaar heeft de moor voor de 4de keer naar een grote harley naam in oosterwolde (meen ik gestuurd, waar de fiets al eerder was gereviseerd. hij pleegt een kenner op het gebied van dit type te zijn maar naast hoge rekeningen sturen kan hij het probleem niet oplossen..
==================================================================================================
Je staat er verstelt van wat je op hetnet tegenkomt aan narigheid.
Of is het doodgewone dommigheid?
Wordt slimmer als je dealer, zo moeilijk is dat niet. JVA-Ecotech.
==================================================================================
Fout
Sorry, het bijlagelimiet van het forum is bereikt.
==================================================================================
Geen plaatje dus.

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 13 dec 2017, 12:42

De berichten op het MF-NL zijn van 2008.
Waarom staat het nu nog steeds op een tweede Google pagina?
Of wordt het door de kijkers omhoog gehouden in de Google rangorde?
Wordt er niet gekeken, verdwijn je dan naar de laatste bladzijde?
Zo houden problemen een waardevolle plaatst in het systeem; Het wordt eerder bekeken en blijven hoog in de rangorde.
Het blijft een erg droevig verhaal, vindt u ook niet?
Waarschijnlijk is er een nieuwe HVHP oliepomp gemonteerd en daar gaan ze echt geen andere voor plaatsen voor garantie.
Maar hoe kan je een klant met zo’n klacht wegsturen?
Kwaliteit begint met mentaliteit, ik schrijf het al jarenlang.
========================================================================
de uploadmap is vol
Aan lala
Verstuurd op: 13 dec 2017, 11:42
=============================================================

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 06 jan 2018, 18:50

Waarschijnlijk is er een nieuwe HVHP oliepomp gemonteerd en daar gaan ze echt geen andere voor plaatsen voor garantie.
Maar hoe kan je een klant met zo’n klacht wegsturen?
Kwaliteit begint met mentaliteit, ik schrijf het al jarenlang.
Deze keer wel een plaatje.
De speling tussen het tandwiel en het huis is 7x teveel.
7 x teveel.?
Zowat.
Bijlagen
HVHP meten is weten.jpg
HVHP meten is weten.jpg (143.84 KiB) 577 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 10 jan 2018, 21:18

Wat dacht je wat?
Een HVHP met een lange as?
En een boring in het pompdeksel.
Als extra as ondersteuning?
Mag dat zomaar?
Echt weer iets voor die JVA.
Helaas het was de laatste lange as.
Alweer 9 jaar geleden?
Bijlagen
HVHP lange as.jpg
HVHP lange as.jpg (232.36 KiB) 545 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Olie uit Carter ontluchting

Bericht door JVA-Ecotech » 11 jan 2018, 09:49

Als ik zo terug kijkt dan was ik toch best wel leuk bezig, toch?
Een oliedichte HVHP en een set aandrijftandwielen met een 1.5:1 verhouding.
Dat is echt wel veel meer dan de oem pomp en dan ook nog zonder spelingsverliezen in de tandwielkamers.
Ongeveer een tiental van die lange assen gemaakt met bijpassend deksel.
Wie weet draaien ze allemaal nog zonder slijtage.
Kan toch?
Inderdaad, zou zomaar kunnen.
Waarom ik er mee gestopt ben?
Het was te duur.
Pomp kopen, coaten en nabewerken en dan de as met deksel maken.
Hoeveel euro zou dat geweest zijn, toen?
En dan nog maar afwachten of je pompas recht staat?
Zo niet dan kan je die pomp wel vergeten, hij staat al vast met het eerste boutje aandraaien!
Zetten we dat carter bewerken er ook nog bij, dan komen we gemakkelijk over de 1200 euro.
Toen gezien als een proef en voor een paar HD's als voordeel van de twijfel, maar eigenlijk onverkoopbaar.
Stel dat je voorbij komt rijden met olie in de ontluchting en je moet eerst je blok volledig demonteren om de pompas op rechtstand te controleren?
Je wordt al beroerd als je er aan denkt, toch?
Maar goed en wel, het is een mooi gebaar geweest.
Echt iets van goede wil en eigenwijzigheid.
Hoor ik al mijn levenlang; Joop wat ben jij eigenwijs!!!
Ik heb er een goed antwoord op; Ik ben van de wijsheid van anderen nog nooit wijzer geworden.
Nou wat denkt u nu; dat is het toppunt van eigenwijzigheid.
Bij het domme af, toch?
Nu nog even een leuk plaatje erbij zoeken.
Dat van "Goed luisteren en gehoorzaam zijn" nog een keer dan maar.
Niets zo gevaarlijk als "naïviteit" en gehoorzaamheid.
Naïviteit (bijbehorend adjectief naïef, van het Franse naïf, dat kinderlijk, natuurlijk, eenvoudig, ongevaarlijk betekent) is een geesteshouding die gekenmerkt wordt door onbevangenheid, eenvoud, ongekunsteldheid en openhartigheid. 'Naïf' is gerelateerd aan het Franse 'naître' - geboren worden'.
Bijlagen
Goed luisteren en gehoorzaam zijn.jpg
Goed luisteren en gehoorzaam zijn.jpg (44.36 KiB) 541 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast