Zuigersmering op de CF-JVA manier.

Hulp nodig bij je project? Hier kan je terecht met al je vragen.
Plaats reactie
JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 500
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Zuigersmering op de CF-JVA manier.

Bericht door JVA-Ecotech » 30 mei 2017, 18:45

Zuiger smering op de CF-JVA manier?
Waar staat die CF voor?
Nou, gewoon; "Centrifugal Force".
Op zijn Engels?
Ja, mag toch?
Vroeger was het toch allang gebruikelijk om de olie die uit het drijfstanglager komt als cilinder en zuiger smering te zien?
Ja, inderdaad maar dit is toch anders.
Allereerst wordt deze techniek toegepast als we spreken van een "oliedicht systeem".
Ok, alweer een kreet gevonden?
Ga nog eens kretologie studeren.
Nee, nu even serieus, met "Oliedicht" bedoelen we een systeem waarbij het verlies in de oliepomp en de rest van het systeem, minimaal is.
Dan zijn de oliepomp, stoterhuizen en tuimelaars zo oliedicht dat bijna de hele oliepomp capaciteit naar de krukas gaat.
Dat is dus aan de Systeem Controleur te zien, hij staat dan minstens 5mm open, toch?
En dan is de olietoevoer naar de zuigers misschien wel veel meer dan met het totall-loss(overal verlies) systeem?
Dan is er geen ruimte voor "Misschien", dat is zeker.
Go, daar moet ik even over nadenken.
Doe rustig aan het is allemaal logica.
Maar hoe moet het met dat blok als een oem sleutelaar het allemaal ziet, dat vreemde gedoe.
Weet nog van vroeger, iedere sleutelaar raakte in war door twee extra slangen tussen blok en cilinders.
Ja, dat was nog eens lachen, zelfs met afgepaste olieleidingen wisten ze er niets van te bakken.
Maar, toch even een maar, hoe weet je dat het echt werkt die CF olie?
Twintig jaar geleden met de 1:1 oliepomp aandrijfsysteem was de werkelijke hoeveelheid olie minstens 3 x meer dan standaard.
Met de toen gebruikelijke kooien was het drijfstang lager bijna oliedicht.
Veel drukopbouw tijdens koude motor en veel, erg veel slijtage van kooien en vliegwielringen.
Soms in 2k meer dan 3 mm weggevreten staal en brons in de olie.
Direct na het open maken van de drijfstangen was er een duidelijke oliewolk uit de uitlaat te zien.
Toen met de dubbele compressie veren op elke zuiger. In de tijd dat Hastings zeer slechte tweede veren maakte.
Deze veren vraten de cilinderwand in een paar km volledig op.
Na controle of de tweede veren weer bruikbaar waren, zijn we de tweede veer weer gaan monteren.
En de oliepluim was weg.
Maar er bleef een storend olieverbruik bestaan.
Dat was het moment om mijn axiaal hobby er op los te laten.
Geleerd van het oliedicht zijn van Perfect Circle olieschraapveren zijn we hun techniek van olieschraapveer opsluiten toe gaan passen.
Weer een aantal jaren later het radiax systeem uit gevonden.
Een verhaal apart.
Go, daar moet ik even over nadenken.
Bijlagen
Olie en CF smering.jpg
Olie en CF smering.jpg (224.73 KiB) 591 keer bekeken
Zuigersmering RT 2017.jpg
Zuigersmering RT 2017.jpg (132.77 KiB) 596 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 500
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zuigersmering op de CF-JVA manier.

Bericht door JVA-Ecotech » 31 aug 2017, 16:58

De bovenstaande krukas is de krukas waar RT een 4e lagersteun aan heeft toegevoegd.
RT werkt al vele jaren mee aan het steeds weer verder verbeteren van een oude SH motor.
In al die jaren zelfs zo slim geworden, door het werken aan oplossingen voor HD problemen, dat zijn probleemoplossend vermogen een aanwinst is in een topklasse industriële omgeving.
Het idee van een 4e lager was misschien op gevoel gekozen, maar wel op het meest juiste moment van de nieuwe krukas ontwikkelingen. Als idee al eerder op tafel gekomen maar dan van; Dat doen we nog wel een keer".
Het al eerder vermelde "in de spiegel kunnen kijken" is het meest overtuigende bewijs dat elke HD krukas op zijn krukaspen op en neer danst.
Met waarschijnlijk aanzienlijke bewegingen en de onbalans in de massa van de hele krukas.
En wat zullen deze dansjes voor nog meer gevolgen hebben, voor het hele geometrische gedrag van de krukas?
Met weinig fantasie kan je al veel slijtage inbeelden aan alle onderdelen die met de krukas meedraaien en op en neer gaan.
Het is tevens de verklaring van alle problemen aan de linkerzijde van het motorblok.
Van doorgedraaide zijasspieen, losgewerkte carterbussen tot en met drijfstangbreuk.
Dat, en nog veel meer, met maar één oorzaak; De conus verbindingen in de vliegwielen.
Wees eerlijk en kijk ook in je spiegels.
Het kan van levensbelang zijn.
Bijlagen
Krukaspen Jims 1915-1936.jpg
Krukaspen Jims 1915-1936.jpg (265.1 KiB) 388 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten