Schotelveren Tuimelaaras shovel

Hulp nodig bij je project? Hier kan je terecht met al je vragen.
Plaats reactie
Shovelsiem
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2017, 10:10

Schotelveren Tuimelaaras shovel

Bericht door Shovelsiem » 18 apr 2017, 08:55

Aangezien ik veel op het oude Forum de zoekfunctie gebruikte :D stel ik nu deze vraag.

Een van de schotelveren om de speling na bedrijfstemp van tuimelaar->as->klepdeksel op te vangen moest aan de andere kant. Welke was dat ook al weer?

Mvg

Simon

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 500
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Schotelveren Tuimelaaras shovel

Bericht door JVA-Ecotech » 18 apr 2017, 10:46

Hallo, en welkom in deze nieuwe omgeving.
De veerschotel is nodig om de stoterstang en tuimelaaras scheefstand te compenseren.
De veerdruk helpt om te voorkomen dat de tuimelaar heen en weer bewogen wordt.
Enerzijds door de scheefstaande stoterstang, en aan de klepkant door de scheefstand van de tuimelaar zelf, die zich probeert recht te zetten op de klepsteel, die wel recht in de kop staat.
De tuimelaaras staat scheef in zijn deksel.
Overgenomen van de XL1957 en in 1966 toegepast op de Shovel koppen.
Terwijl ze 9 jaar de tijd hebben gehad om te zien dat de scheve deksels erg veel klep en geleiders schade veroorzaakte is het toch tot de Evo toegepast.
Pas in de laatste jaren SH is de tuimelaar vinger scheefgeslepen om beter op de klepsteel te passen.
Was de keuze van recht/haaks in de KnH en de Panhead koppen een logische keuze in de Evo koppen staan de tuimelaarassen ook weer recht.
Zo staan we voor het feit dat de HDMOCO soms verkeerde technieken toepassen en daar dan jarenlang mee door gaan,1957-1984.
SC Kapelle zet de assen weer recht zoals het moet zijn, en dan is de heenenweer tikkende tuimelaar veel minder.
De veerschotels zijn een hulpmiddel om dat heenenweer gedrag bij vooral de achterste inlaat te verminderen.
De inlaatstoterstang duwt de tuimelaar naar buiten, naar rechts.
Als enige staat deze stoterstang naar de rechterkant scheef terwijl de twee uitlaten scheef naar links binnen staan. De voorste inlaat staat recht.
Bij de 4 kleppers staan de stoterstangen ook weer recht, zoals toen bij de KnH koppen.
Maar we zien veel tuimelaar aanloopschade in de koppen bij de W8.
Misschien toch weer iets scheef gezet?
Bijlagen
Tuimelaarassen recht zetten SCK.jpg
Tuimelaarassen recht zetten SCK.jpg (117.31 KiB) 768 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 500
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Schotelveren Tuimelaaras shovel

Bericht door JVA-Ecotech » 02 dec 2017, 17:19

Een plaatje uit de oude doos; Tuimelaar slijtage.
Een onbegrijpelijk stuk smeertechniek.
Deze staan wel recht, dat is dan wel weer meegenomen.
Dat ze daar na 26 jaar tuimelaar assen zomaar recht zetten.
Mooi hé.
Bijlagen
Buell - XL- Evo tuimelaartechneik LTS.jpg
Buell - XL- Evo tuimelaartechneik LTS.jpg (288.27 KiB) 366 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten