Over kooien en levensduur

Hulp nodig bij je project? Hier kan je terecht met al je vragen.
Plaats reactie
JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Over kooien en levensduur

Bericht door JVA-Ecotech » 06 jun 2017, 14:27

Over levensduur en kooien.
Kooien zijn voor de meeste rollagers een onmisbaar onderdeel.
Lagers zonder kooien worden veel gebruikt in constructies die zeer zwaar belast worden.
Meestal bij lage toerentallen, er mag maar weinig ruimte zijn tussen de dragende rollen.
De ruimte die een kooi inneemt gaat ten koste van hat aantal rollen die op het belaste punt een dragende functie hebben. Puur theoretisch is er maar één rol die de hele last van het lager moet dragen. Tijdens de overgang van de ene rol op de andere vindt er een hoekverdraaing plaats, en die hoek moet zo klein mogelijk zijn.
Meer kleinere rollen is soms een oplossing en dat wordt in onze HD techniek telkens weer bewezen door het onverantwoordelijk gebruik maken van naaldlagers met kooien.
Na een aantal jaren probeert HD iedere keer weer opnieuw om een paar dollarcenten te besparen op nokkenaslagers.
In minder dan 25 jaar is het 3 maal geprobeerd om op die manier kosten te besparen.
Ieder nieuw management denkt; Laten we het maar weer eens proberen.
Waar we de mentaliteit achter deze techniek van kosten bewaking moeten plaatsen is een raadsel. Of het getuigt van geen mentaliteit of ze gaan er van uit dat iedere HD rijder een beetje dom is.
Bekijken we de techniek van het HD rollager dan zien we vanaf 1915 tot en met nu, maar weinig verbetering.
Slechts een enkele mm breder maar wel veel groter van diameter, probeert HD steeds weer opnieuw meer levensduur in het drijfstanglager te zoeken.

In 1915 is de krukaspen 25,40 mm dik en misschien nu, met de M8, 2”--50,80 mm?
Misschien is de diameter vergroten de oplossing maar bij de XL van 1,25”naar 1,5 “ geeft geen verschil in stabiliteit en levensduur.
Op zich een mooi streven, alleen maar de diameter vergroten, maar de resultaten zijn nog steeds erg bedroevend.
Uiteraard op die enkele uitzondering na die onwaarschijnlijke afstanden aflegt zonder maar het minste probleem.
Ook deze mensen verdienen een ere plaats in een museum, ja toch?
En al die anderen zien maar waar ze terecht kunnen met hun problemen, ja toch?
Niet dan?
Zowat, een kooi, wie maakt zich daar nu druk om.
Ok, af en toe een nieuw setje drijfstangen in de motor, daar maken we geen probleem van.
Voor een paar duizend euro rij je weer vrolijk rond, niet dan?
Ben al 18 jaar bezig om goede kooien zelf te maken.
Waarom zelf maken?
Omdat goede kooien niet te koop zijn.
Er is wel handel in kooien maar dat is handel, meer niet.
Met de ELT 3 motor weer veel geleerd.
U weet wel met de PEEK kooien.
De eerste 4K zijn achter de rug en alles ziet er goed uit.
We zien nog geen zwarte PEEK deeltjes in de olie.
Goh, wat een geluk.
PEEK kooien, dat was toch op het oude forum?
Bijlagen
PEEK kooien maken frezen rolkamers.jpg
PEEK kooien maken frezen rolkamers.jpg (198.8 KiB) 674 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Over kooien en levensduur

Bericht door JVA-Ecotech » 06 jun 2017, 16:45

Hoe gek moet je zijn om persé zelf je kooien te willen/moeten maken?
Niemand anders zal zo gek zijn, ze denken er waarschijnlijk niet eens aan?
En toch doe ik het.
Inderdaad een beetje gek, maar dat heeft voordelen, niemand gelooft in wat je doet.
Je hoeft er niet eens patent op aan te vragen.
Toch vermelden we datum, naam en soms de plaats, als we een idee voor het eerst prijs geven aan de massa.
Maar gelukkig beschermen mijn ideeën zichzelf.
Niemand in het HD wereldje begint aan het na-apen van mijn manier van werken, denken en doen.
Zet een idee op tekening en dan nog begrijpen de meeste mensen er niets van.
Kan ook zijn dat de tekening niet deugt.
Of het idee is niet op een logische basis ontworpen.
Logica is voor iedereen weer anders, zo logisch is logica nu ook weer niet.
Afgelopen dagen het Vacuum smeersysteem uit moeten leggen aan iemand die er wel van gehoord heeft, maar nooit de werking ervan had onderzocht.
Het zit op een SH blok van ergens begin 1980 en nooit door de eigenaar verwijderd.
Het is zelfs zo dat de slangen weer op hun plaats gezet moeten worden.
Maar wat te doen als niemand de 4+4 fittingen weet te combineren tot een logisch geheel?
Dat op elke cilindervoet 2 fittingen zitten zet ze niet aan het denken.
Dat doe je toch niet zomaar?
Daar moet een reden voor zijn, ja toch?
En dan ook nog 2x2 fittingen onderaan de distributie, die zet je ook niet zomaar op die plaats.
Het systeem wordt al jarenlang belachelijk gemaakt.
En mijn naam wordt er gelijk bijgehaald; Die moet gek zijn om dat zo duidelijk zichtbaar aan een HD te gaan doen. Je kan op de meest bespottelijke manier belachelijk gemaakt worden, zeker door je buurman en directe familieleden.
Het is al 40 jaar een wapen in de handen van mijn vijanden.

Zie het als de stok om mee te slaan.
Er is een groot voordeel aan dat slangenimago; Het houd domme mensen op afstand.
Spaart tijd en ergernis.
Vijanden, wie jullie ook zijn, bij deze bedankt.
J. van Amelsvoord Den Haag 06-06-2017
Bijlagen
Vacuum smeersysteem MvdL.jpg
Vacuum smeersysteem MvdL.jpg (184.88 KiB) 669 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Over kooien en levensduur

Bericht door JVA-Ecotech » 29 apr 2018, 11:18

S&S maakt waarschijnlijk deze kooien niet zelf maar ze brengen ze wel op de markt.
En voor een redelijke prijs €162,= bij de HDonderdelenhandel.
De afwerking en de koperen laag geven mij de indruk dat er waarschijnlijk levensduur van te verwachten is.
S&S levert ook de perspennen voor de TC krukassen in std. 001 en 002 overmaat.
Drijfstangen weggooien hoeft niet meer, maar ook deze zijn te koop.
Voor de beginners in de revisie techniek een uitkomst, alleen maar kopen en monteren.
Bijlagen
TC-Kooien.jpg
TC-Kooien.jpg (187.3 KiB) 127 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Over kooien en levensduur

Bericht door JVA-Ecotech » 30 apr 2018, 11:20

Nu nog even de vliegwielen samenpersen.
Of even rondmailen en je krukas opsturen of langsbrengen?
Het vastlassen van de krukaspen geeft je de zekerheid dat dat nooit loskomt.
U weet wel van dat scharen van de vliegwielen.
Och je zal er maar in geloven, toch?
Hopende op een lange levensduur en voorzichtig (in-op) rijden.
Bijlagen
MCS drijfstangen set TC.jpg
MCS drijfstangen set TC.jpg (103.31 KiB) 116 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast