Kwaliteit, is dat te koop?

Plaats reactie
JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 04 jul 2017, 09:19

Kwaliteit, is dat te koop?
Kwaliteit is een vaag begrip.
Een product een kwaliteitswaarde geven is verschillend voor iedereen.
De één kijkt naar andere eigenschappen dan de ander en afhankelijk van het gebruiksdoel is de functie van het product ook nog eens een discussiepunt .
In technische producten is de functie meestal eenvoudig en één van de belangrijkste eigenschapen is het doen waar het voor gemaakt is.
Haal een HD motorblok uit elkaar en er blijven slechts een aantal losse onderdelen te bekijken.
Ook een HD blok wordt dan een verzameling simpele onderdelen.
Niets bijzonders aan te zien.
Een gelopen HD blok bekijken op slijtage, wordt een probleem als je de legendarische kwaliteit probeert te vinden.
Die is er niet, en ook nooit geweest.
Geen enkel onderdeel haalt de magische aantallen kilometers die al een eeuw lang beweerd worden.
Maar dat is een eigenschap van mannendingen en vooral speelgoed van omvang.
Het is altijd meer, groter en beter dan de werkelijkheid.
Eigenlijk zou je een bewijs van volwassenheid moeten kunnen overleggen om een HD te kunnen kopen.
Zo wordt je beschermd tegen onverantwoord speelgoed kopen.
Hou je het vol om met de eigenschappen van een HD om te kunnen gaan?
Voor velen een les in volwassen worden.

Kwaliteit zoeken in een HD is dus op zoek gaan naar de mythe achter de geschiedenis.
Niet de vertelde geschiedenis maar op zoek gaan naar feiten en bewijzen.
Op Discovery zien we de fabel achter de naam, met als happy-end de Kn-H 1936.
Puur geluk dat hun dat gelukt is, maar eigenlijk meer het ondernemerschap van Alfred J Child, dan van de HD jongens.
In de film een mooi happy-end, maar het begin van veel ellende.
Ik ben al meer dan 60 jaar met de HD bezig en nooit de kwaliteit gevonden die er in zou moeten zitten.
Je moet het er zelf in stoppen, anders wordt het een kwestie van geluk hebben.
Bijlagen
JVA-Ecotech disclaimer.jpg
JVA-Ecotech disclaimer.jpg (40.39 KiB) 733 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 05 jul 2017, 09:05

Alfred Rich Child

http://www.motorcyclemuseum.org/halloff ... acerID=382


Alfred Rich Child INDUCTED: 2006
International representative for Harley-Davidson.
Expanded the company's sales in Japan and elsewhere around the world.
As Harley-Davidson’s first export representative to Africa in 1922, Alfred Rich Child was used to breaking new ground. His career at Harley-Davidson also included serving as Managing Director of Sales in pre-World War II Japan, as well as negotiating the contract that would give Sankyo Company exclusive rights to manufacture Harley-Davidson products in that country. Following the war, Child founded the Rich Child Cycle Co., a distributor of BSA and Sunbeam motorcycles.

Born in Chichester, Sussex, England in 1891, Child was the son of a retired British Navy officer. He graduated from the Greenwich Royal Naval Academy in 1907.

Making his way to the United States by working as a steward for the Cunard line, Child worked various odd jobs, eventually starting his own traveling clothing supply business serving the grand estates on Long Island. His choice of delivery vehicle was a 1914 Harley-Davidson sidecar outfit.

After the start of World War I, Child joined the U.S. Coast Guard and served as a petty officer. While serving at the passport office in New York City, he met David Weistrich, who owned a wholesale bicycle parts business. In 1918, Child joined Weistrich’s business as a traveling representative to the southern states. Once again, Child’s transportation choice was a J Model Harley-Davidson with sidecar.

When Weistrich became ill and relinquished control of the business to his brother-in-law, Child began looking for new sales opportunities and applied with the Harley-Davidson Motor Company. He soon received a telegram from sales manager Arthur Davidson, and the two met in New York. After some discussion, Childs was hired and assigned to domestic sales for the northeast United States and eastern Canada, followed by sales positions in the southern states and eventually in Harley-Davidson’s hometown of Milwaukee in 1921.

Upon returning from a tour of Europe and South Africa on Harley’s behalf, Child was informed that he should prepare himself for a survey of the Far East markets. Child arrived in Yokohama, Japan in July of 1924.

The Asian markets represented a challenge to Harley-Davidson. Not only was the Indian brand firmly entrenched there and importing 600-700 units a year, but the existing Harley-Davidson distributors were not ordering spare parts and were competing with each other in conflict of their contracted distribution territories. After lengthy attempts to resolve the problems, Child chose to sever ties with the existing distributors, but did maintain relations with one successful dealer.

The Koto Trading Company was a division of Sankyo, a large pharmaceutical manufacturer based in Tokyo. Unbeknownst to their management, Koto had been the recipient of “bootleg” shipments of Harley-Davidsons that were supposed to be sold in Mongolia - but were instead diverted to Koto in Japan - in conflict with Harley-Davison’s distribution agreements. However, Koto had been very successful and had sold all the inventory originally intended for Mongolia.

In August 1924, Child returned to Japan with an agreement with Harley Davidson and the Koto Trading Company to establish the Harley-Davidson Motorcycle Sales Company of Japan, with Child acting as managing director. The company set up shop at Kyobashi Crossing in Tokyo with a supply of 350 motorcycles and $25,000 in spare parts. Within the next two years, Harley-Davidson sales in Japan eclipsed those of Indian and the Harley-Davidson Motorcycle Sales Company of Japan was doing a brisk business in replacement parts.

While other brands of motorcycles were being imported for the Japanese market, only the Harley-Davidson was built as a commercial carrier and could be used to carry everything from candy to cement. Childs and his staff exploited this fact to great success. The well-connected Sankyo firm also convinced military and other government institutions to adopt the Harley-Davidson.

A fluctuating yen led Child to the idea of manufacturing Harley-Davidsons in Japan. With backing from the Sankyo company, in 1929 the Harley-Davidson Motorcycle Sales Company of Japan established the Shinagawa factory, the first motorcycle production factory in Japan.

In spite of the success of the Harley-Davidson Motorcycle Sales Company of Japan, changing business relationships forced Child to leave the company in 1936. He immediately started Nichiman Harley-Davidson Sales in Tokyo, importing Harley-Davidsons from Milwaukee, and ran that operation until 1937, when a nearly eight-fold import tariff increase combined with national political tensions made it impossible to continue business.

Child returned to the United States and in 1945 obtained the national distributorship rights for BSA and Sunbeam motorcycles by the Rich Child Cycle Co., Inc., which was sold to BSA Motorcycles Ltd. England in 1954.

In 1977 Child wrote: “It is fair to state that (Shinagawa factory superintendent) Fred Barr, Harley-Davison Co. and Sankyo Co. Ltd. are the fathers of the Japanese Motorcycle Industry, which in recent years has swept the world with its remarkably clever and efficient models.”

He was inducted into the AMA Motorcycle Hall of Fame in 2006.
Bijlagen
Alfred.jpg
Alfred.jpg (8.23 KiB) 717 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 22 jul 2017, 15:06

Levensduur is dat te koop?
Kwaliteit is een combinatie van levensduur en betrouwbaarheid.
Kan je beide “eigenschappen” in één product verwerken, dan mag je spreken van een kwaliteitsproduct.
Dan is het resultaat van een revisie in de eerste plaats afhankelijk van de keuze die je maakt tijdens het bestellen van te vervangen onderdelen.
Voor mij. Ik dus, is er maar één die kwaliteitsonderdelen voor de HD op de markt brengt en dat is Jim’s.
Maar Jim’s zet wel een waarschuwing in zijn laatste info; Oude krukassen gaan krom ook tijdens normaal gebruik.
Ze leveren alleen geperste krukassen ook voor de oudere motoren, maar geen geschroefde meer. Schijnbaar genoeg last gehad van garantie gevallen en gestopt met de 100 jaar oude HD krukas techniek.
Je kan wel hun onderdelen voor een oude krukassen kopen maar dan is de garantie voor Jim’s beperkt tot eigen schuld.
Jim’s geeft bij verschillende onderdelen aan waarom ze beter zijn en daar is de schroefdraad een belangrijk deel van.
De draad op assen en in moeren moet goed recht op het montagevlak staan anders scheefstand en ongelijke belasting van de draad, en zo zijn er meer belangrijke kwaliteits normen door Jim’s in hun producten verwerkt.
En dan toch die waarschuwing; Ondanks normaal gebruik, kans op een scheeftrekkende krukas.
Het is gelijk aan mijn ervaringen van de laatste 10 jaar krukas resultaten bekijken.
Hoe de pers krukassen van Jim’s zijn kan ik niet beoordelen maar het feit dat ze na het richten gelast worden zegt mij al genoeg.
Jammer Jim’s, het had zo mooi kunnen zijn.
Bijlagen
Jims kwaliteit krukaspennen en moeren.jpg
Jims kwaliteit krukaspennen en moeren.jpg (274.87 KiB) 670 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 27 jul 2017, 09:39

Het is duidelijk, ze draaien assen op maat, in plaats van te slijpen.
Lijkt mij ook erg vervelend om een slijpbewerking aan het productie systeem toe te moeten voegen.
Het lijkt nu, met de CNC techniek, mogelijk om de maatvoering binnen het tolerantieveld te houden.
Maar de oppervlakte kwaliteit wordt niet mee gemeten.
De loopring is dik genoeg om de as oppervlakte afwijkingen niet door te laten spelen in de loopring rondheid kwaliteit. Anders was het met het lager snel gedaan.
De zeer kleine raakvlakken worden door de zachte as weggedrukt en de ring raakt los van de as.
De kettingwielmoer is waarschijnlijk ook niet goed vastgedraaid, anders zouden de axiaal krachten van het aandraaien, de ring mede vast gehouden hebben.
Jim's waarschuwt er voor en maakt een borgsysteem voor de moer.
Een TC krukas meer levensduur en betrouwbaarheid geven begint dus met de assen.
S&S maakt deze assen maar ze zijn niet leverbaar en kosten wel wat.
Met de sluitvraag; Zijn ze goed van passingen en hardheid?
Bijlagen
TC zijas trillingen.jpg
TC zijas trillingen.jpg (231.71 KiB) 642 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 16 aug 2017, 18:34

http://www.indianmotorcycles.net/thread ... one.20926/
http://www.indianmotorcycles.net/catego ... garage.67/

The day I bought it in 2014. It has only 12000 kilometers on it and I have changed oil with Indian oil and filter 6 times now. The dealer acknowledges the noise and says that it is louder than most other bikes and Indian would not open a case on it. They keep telling me it is normal and that if I take it to the dealer for work/teardown and they do not determine that there is anything warrant able then I get to pay the bill.. so much for 5 year warranty. don't get me wrong.. I love my Chieftain but hate this noise that gets worse by the day.
---------------------------------------------------------------------------------------
I have a 16 springfield. Piston slap started after a 1000 miles . Yes, I am talking about the Ecu recall. Piston slap is when the cylinder bore expands faster than the piston. Piston slaps around in the bore. In my opinion its temperature related. Mine used to happen only when the engine was warm... oh, and the clutch was adjusted at the same time I did the ECU update.
-----------------------------------------------------------------------------------------
I helped a friend diagnose the cause of his 2015 Indians loud "Clack". Here's the rundown:
The engine has a semi-dry sump, with most of the oil at the rear, in a baffled chamber. A small amount of "drain back oil resides forward of this area, in the shared crank and trans area. (This is why the 111 has two drain plugs. The pump is located at the very rear, inside the trans/crankcase. It is driven by a plastic gear off of the clutch hub on the left side of the engine. Unlike a Harley which is a full-dry sump, with an easily accessed oil pump, the 111's oil pump can only be accessed by removing the engine from the frame, removing the heads and jugs, all side covers, and splitting the cases - practically a complete disassemble of the engine. ( there's a reason I'm pointing this out, which I'll come back to later) The pump is actually two gerotor pumps. One set of its gerotors scavenges oil from the crank & tranny side, returning it to the baffled sump area at the rear. The other set of gerotors is the pressure side of the pump that supplied oil under pressure to the engine bearings, bushings & lifters, etc. The pump has a pick-up tube ( the oil inlet from the sump area) that is near the bottom rear of the case. And there is an oil tube (called a snorkel tube in the IMC factory manual) which extends nearly to the TOP of the transmission case. The scavenger side of the pump is the suspected problem.

First, here's why I mentioned the difficulty of accessing the 111's oil pump: From our recent tests, I think some of the "Clacker" engines have defective or poor performing scavenger gerotors in their oil pumps.

Inefficient scavenging causes oil "sumping"; where the oil level inside the crankcase area is too high because the scavenger pump is not performing as well as it should. This slightly higher oil level causes a loud mechanical-like "Clack" or knock when a counterbalance weight on either the crank or the balance shaft hits the surface of the oil in the crankcase. Harley engines ocassionally suffer a similar "oil sumping" problem - they make a helluva clatter. When it occurs, the HD tech can simply remove the cam chest cover, realign the oil pump and/or put in new orings, and button it back up. Takes about 45 mins.
With our 111's, we're talking major engine overhaul, and a new pump...so the factory has a HUGE incentive not to want to acknowledge the problem. And here's the kicker: Unless the scavenger side of the pump fails completely, the oil level will only "sump" too high at certain rpm/ temp/load ranges .... some engines more than others, and it will not significantly "hurt" the engine ( it does lower HP/TQ output slightly & effect mpg, and will eventually effect engine longevity - but by then it'll many thousands of miles out of warranty, so again, the factory has no incentive to recognize "Clacking" as a problem). Also, if a tech disassembles the engine, looking for the cause of the noise, there is a 99.9% chance he will not find it - because there is not oil in the engine when he's got apart (duh :) ; and there will be no signs or marks on the counterweights from slapping the oil's surface; and 99.99% of all techs NEVER inspect the oil pump's gerotors to the degree of finding, say, a 5 to 10% loss of efficiency. AND because the output or pressure side of the pump develops much more psi than the engine bearings require, there is no immediate danger of ruining the engine, even if this side of the pump is a little loose.

The reason some 111's clack and some do not, or why some clack louder than others depends on the oil level in the crank side of the case WHILE the engine is RUNNING. This oil level depends on the efficiency of the scavenger side of the oil pump (which is determined by factory manufacturing tolerance stack), the oil temp/viscosity, the engine RPMs ( which determines how fast the output side of pump "fills" the crankcase with oil).

Here's how we diagnose this condition as it related to "Clacking":
1. We verified the oil level was correct on the dipstick.
2. Then ran the engine and determined the rpms and oil temp where the clacking was loudest.
3. Removed the plug that drains the crank area of the case and installed a brass cut-off valve, hose barb, and about 12" of soft clear 1/2"hose with a plug at the other.
4. With the valve off, we refilled/ran the engine to verify once again, the oil level on the stick was correct.
5. Ran the engine at the previous rpms, and up to temp until it began to clack as before.
6. While it clacked, we opened the valve an let the oil in the crank area drain into the tube - the clacking quit almost immediately when the oil level in the crank area dropped. the noise went away for about 4 minutes, or until the level rose again.
7. We then turned the valve off, and drained the oil from the tube.
8. With the valve still off, we added the oil from the tube back into the crank case. The fast idled the engine a minute and again verified the oil level on the stick was correct.
9. Once again, we ran the engine at the previous rpms, and up to temp until it began to clack as before.
While it clacked, we opened the valve an let the oil in the crank area drain into the tube - again, the clacking quit almost immediately. as soon as it did, we rolled/squeezed the tube to force the oil back into the case, which made the oil level rise again, - and the Clacking immediately resumed.

So we're sure the noise is due to oil sumping / crank or balance shaft hitting the oil surface.

However, one should keep this in mind: IMHO and from my experience, there at least 3 different abnormal noises often described as "Clacking" by some 111 owners. I know some of the early "easy-start cams" made a "lifter-like rattle". I also know that a clacking noise is caused by a sticking timing chain tensioner. And I also strongly believe the worst "clackers" are cause by the oil sumping condition described above. And some times pinging (detonation) will be called Clacking by some folks.

Anyway, just letting y'all know what we discovered over the weekend. Your mileage may vary :)
Respects,
Tom - AMS
www.amsmotomachine.com
=================================================================================================

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 17 nov 2017, 12:40

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/v ... 7c69beb93/

ik-heb-een-harley-gekocht-zonder-garantie-nu-blijkt-dat-er-toch-een-grote-reparatie-van-meer-dan-2000-euro-zit-aan-te-komen-dealer-wil-dat-ik-evt-reparatiekosten-betaal-is-dit-redelijk-te-noemen
Ik heb een harley gekocht,zonder garantie,nu blijkt dat er toch een grote reparatie van meer dan 2000 euro zit aan te komen,dealer wil dat ik evt reparatiekosten betaal,is dit redelijk te noemen?
Ik heb dus een harley gekocht bij een dealer ,zonder garantie,dealer zei er waren geen problemen mee,op 2e dag met deze motor naar een harley dealer in buurt gereden ,hij kijkt naar de motorolie en ziet er erg weinig olie in ,paar dagen later wil ik de primaire olie vervangen (koppeling)blijkt dat er veel teveel olie zit,ik dealer gebeld waar ik motor gekocht heb ,probleem verteld,hij zei zal wel de keerring zijn die stuk is,welke hij mij opstuurde,na het vervangen ervan door mijn vaste monteur,blijkt dat er nog steeds teveel olie in de primair staat.deze zegt dat een carterhelft vervangen moet worden ,blijkt heel veel werk,zou rond de 2000 euro kosten.,ik heb sterk het vermoeden dat dit euvel er al was voordat ik motor kocht,dealer bestrijdt dat,wat zijn mijn rechten nu?
=======================================================================================
Ik kom tot de ontdekking dat zelfs een gewone dealer weet van de losse carterbussen en de lekkage die daardoor ontstaat, tussen olie in het carter en de kettingkast.
Dat wist u natuurlijk al.

==================================================================================
Zijn we, ik dus, net op tijd met de nieuwe vliegwiel techniek, het andere hoofdlager, 2X oliepomp?
Of heeft het toch weer te lang geduurd?
Misschien zelfs schuldig aan wanprestatie?
Kan toch, je bent altijd wel ergens schuldig aan, toch?
Maar een keer een "mea-culpa" met as op het hoofd een wandeling maken naar Milwaukee?
==============================================================================
Help deze vraag te beantwoorden
Als je het antwoord weet op deze vraag, laat deze dan achter. De vraagsteller en wij zullen je dankbaar zijn. We willen ook graag weten wie we moeten bedanken, daarom vragen wij je om te reageren met een ANWB inlogaccount.

===============================================================================
Zwijgen maakt schuldig?

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 18 nov 2017, 10:19

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... na-aankoop

Klachten na aankoop
Na de aankoop blijkt de auto, motor, boot of caravan een gebrek te hebben. Als koper kun je een garantie hebben op je aankoop en kun je daarmee terug naar de verkoper. Als je geen garantie hebt afgesproken dan kun je op basis van de wet de verkoper in sommige gevallen toch nog aanspreken. Hieronder vind je meer informatie over (non)-conformiteit dat ook wel "wettelijke garantie" wordt genoemd.
(non-) Conformiteit/ "wettelijke garantie"
Volgens de wet kun je herstel van het gebrek of vervanging van het product eisen van de verkoper, als je kunt aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mag verwachten. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:
het soort product
de prijs van het product
bouwjaar
kilometerstand of draaiuren
waar het product is gekocht (dealer of particulier)
informatie van de verkoper
informatie op de koopovereenkomst
aanbod in de brochure of folder van de fabrikant

=================================================================================
Er is ook nog een rijdende rechter.
Er was ook nog eens een juridisch loket.
Kon je een advies mee naar huis nemen.
Een vrouw uit Zeeland is daar geweest met haar XL 2000 problemen.
In het opgenomen gesprek werdt de merknaam van de motor niet genoemd.
Je moet maar op internet gaan zoeken naar antwoorden op je vragen.
Zal vast wel ergens staan hoelang de levensduur van je motor kan zijn.
Er zat een vervelend geluidje in de motor.
Ze is niet op zoek gegaan naar de goedkoopste reparateur voor haar XL krukas en zuigerpenbus spelingen.
Met een set overmaat big-end rollen en twee Evo zuigerpennen is het weer de kwaliteit van vroeger.
Uiteraard in Kapelle bij Super Cycles.
Ieder ander was natuurlijk met een S&S krukas geen repareren.
Lees het XL verhaal van Prostreet er na.
Staat ook op internet.
Maar nu de hamvraag; Kan je rechten laten gelden als je een 25 jaar oude HD koopt?
Met alle eigenschappen van huis uit in de motor?
Alles nog origineel, ook de losse carterbus.
Misschien zet een volgende koper een oliedrukmeter op zo een motor.
Waar eindigt dan het spel van rechten en plichten?

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Kwaliteit, is dat te koop?

Bericht door JVA-Ecotech » 18 nov 2017, 13:04

Zwijgen maakt schuldig?
Toch maar de moeite genomen om de oorzaak aan te geven.
Maar misschien is er niemand meer om het te lezen.
Toch maar gedaan, eigenwijs hé.
===================================================================
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/v ... -te-noemen
=============================================================================

JVA-Ecotech
Beantwoord op: 17-11-2017
Het is een bekend probleem, helaas.
In de jaren ‘70 werd het als een uitzondering gezien dat de ingegoten carterbus, los gaat in het carter.
Nu is het regel.
Niet één carter is nog “HEEL” van voor 2000.
De oorzaak is lange tijd verborgen gebleven en pas nu 2017 wordt het duidelijk; het is een HD eigenschap.
Repareren, zoals we vele malen hebben gedaan, is en blijft wachten op het volgende zwakke punt.
Het probleem is er al meer dan 100 jaar.
In 1915 een krukaspen van niet meer dan een rol oppervlak/lengte van 44,5 mm en dat is het in 1999 nog steeds, alleen de diameter verdikt van 25,40 via 28,55 naar 31,75 mm in 1941.
De krukaspen wordt door een conus in het vliegwiel getrokken met een moer.
De lengte van de conus is slechts 17 mm en ongeveer 5 mm voor de schroefdraad.
Misschien voor de jaren ‘15-’30 voldoende maar na 1970 is de verbinding echt te zwak voor een hoger koppel en meer cc’s.
De 1984 motor de Evolution genoemd maar er zitten nog alle fouten van de voorgaande jaren in.
De ingegoten stalen bus is ergens in ‘90 komen te vervallen maar dat was niet afdoende om geen losse lager buitenringen te krijgen.
Na vele jaren van onwetendheid weet nu bijna iedereen van de carter lager problemen.
Alleen is het de kunst om je achter de algemene geaccepteerde eigenschap van “ik niet weten” te verschuilen.
De zwakke krukaspen /vliegwiel conus is de grote schuldige aan veel problemen.
De linkeras gaat scheef in het vliegwiel staan en slingert in het buitenste lager.
Zo ontstaat een wals werking op de buitenste lager buitenring.
De krachten zijn zo groot dat elk systeem faalt.
Hoe vast je ook een reparatiebus in het carter vast probeert te zetten.
Er is een manier om aan deze narigheid te ontsnappen; Rustig rijden, vermijd snelheden boven 90 km.u en stopt regelmatig om het carter te laten afkoelen.
Ongeveer de rijstijl van de WW 2 750 cc Liberators.
Voor meer informatie raadpleeg de Motorvitamine site.
http://www.motorvitamine.eu/forum/index.php
http://www.motorvitamine.eu/forum/viewforum.php?f=14

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten