Evolutie voor oude HD krukassen

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 24 jun 2018, 11:16

Tijdens deze eerste montage "meten en controleren" komen vragen naar boven.
Niet bij toeval, we rekenden er al op.
De al meerdere jaren geleden aangeschafte machineklem komt weer in beeld.

Met deze hand-hydraulische klem is het mogelijk om de krukas horizontaal op te bouwen.
Onder de pers is de krukas verticaal en het gewicht van de krukas is dan lastig in de hand te houden.
Je hebt meerdere handen nodig en die zijn er niet altijd.

De losse kop van de slijpbank vraagt om een langer center en die moeten we waarschijnlijk zelf maken.
Op de foto staat de pen in de bovenste positie.
Draaien we de krukas 180 graden dan is de meting in deze positie te vergijken met de O positie waardes.
En die kunnen zeer verschillend zijn.
De taster staat vast, via-via, op het basis machine bed en de verplaatsing van alles wat op het bed staat volgt het profiel in dat machine bed.
Alles wat op het losse bovenste machine bed staat kan scheef en gekanteld staan, tegenover het onderliggende machinebed.
Alleen al het horizontaal kunnen verplaatsen van het bovenblad maakt het mogelijk om horizontale afwijkingen te corrigeren.
Of de juiste conus hoek in te stellen, dat kan natuurlijk ook.

Maar verschillen in de hoogte van de centers wordt moeilijker om te corrigeren.
Om toch een betrouwbare meting te kunnen doen is de 0-180 meting-vergelijking het enige zekerheid biedende systeem.
Het is maar dat u het weet!
Bijlagen
JVA-Ecotech VVT techniek met niemand te vergelijken.jpg
JVA-Ecotech VVT techniek met niemand te vergelijken.jpg (178.51 KiB) 198 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 25 jun 2018, 09:28

Voor wie en waarom?
Ik stel mijzelf deze vraag regelmatig.
Maar het is een domme vraag, vindt ik nu achteraf.
Toen ik opnieuw de MV van leesvoer wilde gaan voorzien had ik dit lezersaantal niet verwacht.
Ik dacht dat iedereen allang moe was van de vele onbeantwoorde vragen op de vele andere HD topics.
Maar ze zijn niet moe, maar uitgekeken!
Nergens staat ook maar iets interessants te lezen of te kijken.
Ook logisch eigenlijk, niemand kan wat laten zien en als ze wat laten zien dan is het maar de helft van wat er te zien is.
Zo creëren ze een schijn oplossing met nietszeggende video beelden.
Ze worden beschermd door wetten anders zouden we ze oplichters kunnen gaan noemen.

Het VVT krukas verhaal komt tot een einde.
De eerste beelden zeggen al genoeg om door iedereen begrepen te worden.
Tenminste daar ga ik van uit.
Het kan ook zo zijn dat er misschien steeds meer vragen komen, kan toch?
Hoe geloofwaardig zijn mijn beelden?
Toch bedankt.
Bijlagen
Bedankt lezers 15999   25-06-2018.png
Bedankt lezers 15999 25-06-2018.png (9.49 KiB) 181 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 25 jun 2018, 10:12

Er is nog veel te doen.
Meestal niet te voorzien zoveel werk er te doen is.
Voor veel mensen is overzicht een voorwaarde om ook maar ergens aan te beginnen.
Liever niets doen, dan onzekerheden omtrent de afloop.
Terwijl juist het onzekere-onbekende de grootste verrassingen kunnen geven.
Ik denk dat bijna iedereen bang is voor verrassingen; Het zou zomaar tegen kunnen vallen.
En hoe ga je met tegenvallers om?
Dat is een mooie vraag; Hoe gaan teleurgestelde mensen reageren?
De rondslijpbank is een topper van verrassingen die nooit te voorzien waren geweest.
De makers zijn ver weg en niet aanspreekbaar voor fouten gemaakt een 50 jaar geleden.

Zo staat de HDMOCO ver weg van de problemen die ze zelf in hun producten hebben gestopt.
Nu nog wordt er over mijn werk gesproken alsof ik bron-oorzaak bent van hun HD problemen.
Soms stel ik de tegenvraag; Ga eens de vraag; "Waarom heb ik een HD met problemen" aan de makers stellen?
Schrijf eens een mooie brief aan de HDMOCO, misschien krijg je antwoord; Ga naar je dealer!
HD is uiteindelijk verantwoordlijk voor gemaakte fouten vergissingen en domme technieken.
Of zijn ze onaantastbaar geworden?
Nu de vraag; Blijven we nieuwe HD's kopen?
Ik hoop van wel, zo blijft het altijd weer spannend wat er in de nieuwe HD motoren weer fout is gegaan.
Van fouten leren is een mentaliteits kwestie, en die zien we nog niet veranderen.
Bijlagen
VVT as meten.jpg
VVT as meten.jpg (141.51 KiB) 177 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 25 jun 2018, 15:46

De al meerdere jaren geleden aangeschafte machineklem komt weer in beeld.
Bijlagen
Machineklem 12 T.jpg
Machineklem 12 T.jpg (220.5 KiB) 172 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 01 jul 2018, 12:55

De machineklem is een uitzonderlijk product en net op tijd op de markt gekomen.
Wel even wennen aan het gewicht, 135 KG, is net teveel voor één man.
Er moet dan ook een sterke tafel onderstaan om geen gevaar te zijn voor en tijdens het werken met de vliegwielen.
De veerschotels helemaal vlak persen is waarschijnlijk net niet mogelijk maar als voormontage is deze klem een mooi en handzaam hulpmiddel.
De vliegwielen moeten nog tegenover elkaar verplaatst, gericht kunnen worden.
Al staat vast dat de vliegwielen recht op de krukaspen staan, tegenover elkaar kan het alleen maar verdraait staan.
We zien allerlei hulpmiddelen op de vliegwiel persen staan om te voorkomen dat tijdens het persen scheefstanden ontstaan.
Maar hoe staan de vliegwielen tegenover elkaar?
Niemand laat na het samenpersen het resultaat zien.
Waarom niet?
Omdat niemand het lukt om de twee vliegwielen recht tegenover elkaar samen te persen.
Na een jaar lang de ontwikkelingen op HD techniek, op het internet gevolgd te hebben is er geen enkele vooruitgang waar te nemen.
Niemand komt ook maar een stap verder, dan de werkelijkheid verborgen te houden.
In onze techniek noemen we het tegenover elkaar staan van de vliegwielen het 3-9 uur probleem.
Maar er is ook een 12-6 verschijnsel.
Hoe staan de vliegwielen tegenover elkaar met de krukaspen boven en onderaan, tijdens het meten op de controlebank?
Niemand laat dat duidelijk zien, en dat is logisch.
Niemand weet hoe daar mee om te gaan.
Niemand laat het daarom zien.
Zo gaan we een nieuwe periode van “100 jaar HD krukas problemen” in.
Laten we de HDMOCO een bedankje sturen.
Bijlagen
TC 12-6   tekening.jpg
TC 12-6 tekening.jpg (96.35 KiB) 136 keer bekeken
JVA krukas techniek  12-6-3-9-.jpg
JVA krukas techniek 12-6-3-9-.jpg (243.27 KiB) 139 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 05 jul 2018, 10:24

Lachen is gezond.
Er valt soms erg veel te lachen, en zeker om andermans problemen en dommigheid.
Ha, denk je dan, ik laat mij niet zo in de maling nemen, dat weet ik zeker.
En zo ga je naar de man met de mooiste verhalen en beelden.
Oem en BleuPrint kreten doen er nog een schepje bovenop en je gaat erin geloven; mijn HD wordt weer als nieuw!
Als nieuw?
Wanneer waren HD's goed?
Op welke BleuPrint staan de problemen en oplossingen?
Is er ooit een goed type gemaakt en wanneer was dat dan?
Heeft HD ooit van fouten geleerd en wijzer geworden?

Ik zit al 60 jaar in het HD gedoe en nooit ook maar iets van kwaliteit gevonden.

Wel een onverklaarbare binding met HD en techniek in het algemeen.
Nog even en we gaan lachen.
Bijlagen
JVA krukas techniek  om te lachen.jpg
JVA krukas techniek om te lachen.jpg (278.18 KiB) 95 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 08 jul 2018, 14:13

Ooit nagedacht over de weggooi techniek van de TC krukas techneuten?
Of denk u dat, na het lassen, de krukas nog voor een tweede keer bruikbaar is?
Bijlagen
VVT frees oppervlak kwaliteit.jpg
VVT frees oppervlak kwaliteit.jpg (214.15 KiB) 73 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast