Evolutie voor oude HD krukassen

JVA-Ecotech
Beheerder

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 24 mei 2018, 14:34

https://www.hdforums.com/forum/milwauke ... ng-51.html
En? Wat dacht u?
Geen problemen meer met de M8?
Wat dacht u van de oliepomp?
Het zijn weer de oude klachten over olie uit de ontluchting.
Alsof we 40 jaar terug zijn gezet in de HD wereld van eigenschappen en karakter.

Op hetnet zien we in ons .NL ook de oliepomp problemen; Na twee revisies nog steeds olie uit de carterontluchting.
En dat van een bekend adres in het Noorden.
Zo moet je erg voorzichtig zijn met je keuze wat en waar je met je problemen op een oplossing kan wachten.

Toch een mooi plaatje gevonden van een M8 krukas.
Duidelijk dat ze de oude bronzen zuigerpenbussen hebben laten vervallen.
Nog wel de tapse vorm maar wel een geslepen oppervlak, waar de zuigerpen op draagt.
Toch jammer van die oliepomp, toch?
En dan na de tweede oliepomp weer de vraag ; Is het probleem nu over?
Zou de weg van de olie door het koelsysteem dan toch teveel weerstand geven?
Dan is de axiale passing in de oliepomp wel erg belangrijk.
HD moet nog veel leren.
I have a 2017 FLHTK Ultra Limited Liquid Cooled 107 with no upgrades whatsoever. My firsr loss of power issue started around 1700 miles on a hard 2 hour rideron the highway. I had slowed down while riding through a town and then tried to accellerate and no power at all. It was like it was running on one cylinder or someone had a governor on it. I took it to my dealer where I bought it and they had it for a week and couldn't duplicate it. It happened at least 8-10 more times and a second dealer confirmed the sumping issue after I told them about the info i read on the forums regarding this issue. So the dealer got a new "improved oil pump" and installed it 2 weeks ago. It ran fine initially and now has had the "sumping" issue twice again so it's going bacjbto the dealer. I also had clutch issues a few months ago. I jumped on the bike to head to work, pulled in the clutch, downshifted into first and the bike lunged forward. The dealer picked it up once more, took it to their shop, bled the system, tested it saying ii was okay now and brought it back. A week later it did the same thing so HD sent a new clutch master cylinder. So far that's working fine. Now back to a week without the bike while they try to figure out the "sumping" issue once more. Very frustrating since I rider 80 miles daily back and forth to work. This is my 4th Ultra starting with a '93,' 03, '07, and now '17. So I've got around 300,000 miles on Harleys, not my first rodeo! Also, I'm a retired Motorcycle Officer and know what its like to ride hard. So I'm here to tell you this "sumping issue" isn't imaginary and it's not isolated to the Stage III and Stage IV motors!!

Ik heb een 2017 FLHTK Ultra Limited Liquid Cooled 107 zonder upgrades. Het vermogensverlies van mijn eerste verrichting begon rond 1700 mijl op een harde 2 uur durende rit over de snelweg. Ik was langzamer gaan rijden door een stad en probeerde toen te versnellen en helemaal geen stroom te gebruiken. Het was alsof het op één cilinder liep of iemand een gouverneur erop had. Ik bracht het naar mijn dealer waar ik het kocht en ze hadden het een week lang en konden het niet dupliceren. Het gebeurde minstens 8-10 keer en een tweede dealer bevestigde het sumpingprobleem nadat ik hen vertelde over de informatie die ik op de forums over dit probleem heb gelezen. Dus de dealer kreeg een nieuwe "verbeterde oliepomp" en installeerde hem 2 weken geleden. Het liep in eerste instantie prima en nu is het probleem twee keer geweest, dus het gaat bacjb naar de dealer. Ik had een paar maanden geleden ook koppelproblemen. Ik sprong op de fiets om naar zijn werk te gaan, trok de koppeling aan, schakelde naar achteren en de fiets sprong naar voren. De dealer pakte het opnieuw op, bracht het naar hun winkel, liet het systeem leeglopen, testte het en zei dat het nu goed was en bracht het terug. Een week later deed het hetzelfde, dus stuurde HD een nieuwe koppelingshoofdcilinder. Tot zover werkt dat prima. Nu weer terug naar een week zonder de fiets terwijl ze opnieuw proberen uit te vinden wat het 'sumping'-probleem is. Zeer frustrerend omdat ik dagelijks 80 mijlen afleg over het werk heen en weer. Dit is mijn 4e Ultra, beginnend met een '93, '03, '07 en nu '17. Dus ik heb ongeveer 300.000 mijl op Harleys, niet mijn eerste rodeo! Ik ben ook een gepensioneerde motorofficier en weet wat het is om hard te rijden. Dus ik ben hier om je te vertellen dat dit 'sumpingprobleem' niet denkbeeldig is en niet los staat van de motoren van Stage III en Stage IV !!
Bijlagen
M 8 krukas en carter.jpg
M 8 krukas en carter.jpg (219.51 KiB) 364 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 27 mei 2018, 10:56

Bericht door JVA-Ecotech » 28 jul 2017, 13:52
DDDD
Weet u het nog?
Dat van de 4 D's?
Dromen Denker Durven Doen?
Dit is een stukje doen.
Niet eens gevraagd of het wel mag!
Foei toch.
Eerst wachten op anderen, dat weet je toch?
En dan toch maar gaan beginnen?
Al in 2015?
Ja inderdaad op 10-06-2015.
En toen niet eens het VVT systeem bedacht!
Op de radiax wijze?
Ja zoiets.
Wat dom om zo lang te wachten!
Ja inderdaad,
Soms moet je de tijd nemen om ideeën te laten uitwerken.
Maar ik ben achteraf blij met een stapel voorgedraaide schijven zonder verdere behandeling.
Geen onnodige handelingen en zeker geen onherstelbare!
Zo kan je wel eens te snel zijn, soms moet je ideeën de tijd geven.
Ik had al twee jaar het idee; Dat moet anders.
Geen zin om zuivere schroefdraden te gaan snijden.
Zuiver gesneden moeren zijn te koop.
Maar dan wel de assen en krukaspen andere draad snijden.
En dan nog de vraag; Gaat het recht staan?
En kan je met een paar draadgangen rekenen op een betrouwbare verbinding die ook nog te richten is? Op de 0,01mm nauwkeurig?
En zal dat recht blijven, ook onder hoog koppel?
Het gaf bij mij veel weerstand om weer opnieuw met een geschroefde krukas verder te gaan.
En dan kan je beter even langer nadenken.
Ja toch, niet dan?
Wat zou u doen in zo'n geval?

=======================================================================================================
Beetje dom verhaal van bijna een jaar geleden.
Bijlagen
Waar wachten we op..jpg
Waar wachten we op..jpg (131.61 KiB) 324 keer bekeken
VVT axiaal slijpen krukaspen.jpg
VVT axiaal slijpen krukaspen.jpg (163.85 KiB) 326 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 28 mei 2018, 09:53

Door een onverwachte rolafmeting voor de drijfstangen is de krukas nog niet gereed voor montage.
Maar de belangrijkste handelingen zijn gedaan om de krukas te gaan beoordelen op zijn belangrijkste eigenschappen.
Wat is het principe eigenlijk eenvoudig hé?
Soms denk je waarom zolang gewacht?
Dit hadden we 5 jaar eerder ook kunnen bedenken.
DDDD; Dom, Dom, Dom en nog eens Dom.
Dan krijg je er nu van, als er geen toezicht en begeleiding is.
Bijlagen
VVT basic principle.jpg
VVT basic principle.jpg (153.2 KiB) 312 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 31 mei 2018, 10:50

https://www.google.nl/search?q=harley+c ... 76&bih=947

Niemand doet wat ik doe.
Wie zou er zo gek zijn?
Iemand die rijk wil worden met het sleutelen aan oude Harley's?
Niemand met een normale ontwikkeling zal dat gaan doen.
Verdienen moet makkelijk gaan en snel, en geen zorgen geven, achteraf.
Vandaar "dozen kopers" van kwaliteit onderdelen.
Niet aan problemen werken, uitpakken en monteren!

Van de week weer gelachen over het verspreiden van de eerste "Systeem Controleurs".
U weet wel die oliepomp full-flow systeem verraders.
Lees de Prostreet verhalen er op na. Er zijn nog massa's HD mensen die in het "HD-FF" systeem geloven.
Het zijn positieve verhalen voor goedgelovige mensen die niet gewapend zijn tegen tegenslag en teleurstellingen.
Na 40 jaar worden deze verhalen nog steeds gelezen zonder updates en latere ontwikkelingen in de HD techniek.
De waarschuwing van JIMS over de kromtrekkende oude (En nieuwe)krukassen zal je niet lezen in de Prostreet verhalen.
En dat slechte oliepompen caterontluchtingsproblemen geven dan?
Dat geloof je toch niet van een nieuwe pomp, zo uit de doos?

Nog even en we gaan de eerste VVT krukas monteren.
Nog met oude SH-RevTech vliegwielen maar dat maakt ze nog net even bruikbaar.
Bruikbaar om als eerste de veerschotel techniek te testen.
Een uiterst belangrijk moment voor de hele HD wereld.
Maar dat weet nog niemand.
Bijlagen
JIMS logo.jpg
JIMS logo.jpg (149.49 KiB) 287 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 01 jun 2018, 15:20

Het belangrijkste element in de VVT krukas; de veerschotel.

Weet nog steeds niet waarom ik op het idee kwam om zoiets te gaan gebruiken.
Heb daar mijn hele leven al last van; ideeën die zomaar opeens uit mijn gedachten op de voorgrond treden.
Met daarna de vraag "waarom nu en niet eerder".
Het blijft een wonder om in 1,75 mm veerweg een kracht van 13.000 kg te kunnen ontwikkelen.
Of is het domweg geluk om zoiets te bedenken en toe te passen.
Een normaal mens denkt er niet eens aan, dacht ik zo, toch?
Niet dan?
Bijlagen
Veerschotel DIN 6796.jpg
Veerschotel DIN 6796.jpg (197.88 KiB) 263 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 05 jun 2018, 14:53

Het belangrijkste element in de VVT krukas; Dromen Denken Durven Doen.

Maak je niet druk om de drukkrachten.
Maar let op de trekkrachten.

Je kan ook denken; daar heb je JVA weer.
Je kan ook denken; Het is zo eenvoudig ik had het zelf kunnen bedenken.
Je kan ook denken; Nog even en ik ga het zelf maken.
Je kan ook denken; Misschien even wachten op de goede timing?
Je kan ook denken; Ik wacht op wat die massa anderen gaan doen?
Kan toch?
Niet dan?
Bijlagen
OEM- VVT trek en druk krachten.jpg
OEM- VVT trek en druk krachten.jpg (187.11 KiB) 231 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 08 jun 2018, 11:15

https://nl.wikipedia.org/wiki/Minderwaardigheidscomplex
Minderwaardigheidscomplex is een term uit de psychologie voor het gevoel minder waard te zijn dan anderen. Het is de combinatie van een negatief zelfbeeld en daaruit voortvloeiende gedragingen. Het is een onbewuste drijfveer wanneer iemand zich niet kan of wil realiseren dat het geldt voor haar of hemzelf. De negatieve eigenwaarde kan uiteenlopende effecten op het gedrag van een persoon hebben. Sommigen stellen zich (te) bescheiden op of houden zich (te) afzijdig in het sociale verkeer, anderen overcompenseren het minderwaardige gevoel, door zichzelf en anderen te laten geloven dat zij juist beter zijn dan anderen. Dit laatste kan enerzijds leiden tot hogere ambities of een betere inzet en anderzijds tot antisociaal- of asociaal gedrag. Iemand die al te duidelijk 'zichzelf opblaast', zichzelf prijst, is onplezierig in de omgang. Vooral als diegene overcompenseert door anderen te vernederen.

Gevoelens van minderwaardigheid kunnen iemand (te) volgzaam maken. Zij of hij vertrouwt dan meer op anderen dan op zichzelf. Een minderwaardigheidscomplex hoeft niet alleen een gevoel van minderwaardigheid ten opzichte van anderen in te houden, maar kan ook een gevoel zijn te falen in eigen ogen, in een streven naar eigen (te) hoog gestelde, zo niet onbereikbare, doelen.[1] Mensen die zichzelf onbereikbaar hoge doelen stellen, worden ook wel perfectionisten genoemd.[2][3]

Minderwaardigheidsgevoel duidt enkel het gevoel aan van minder waard te zijn dan anderen. Een minderwaardigheidscomplex duidt aan dat dit gevoel gevolgen heeft voor het gedrag. Die gevolgen kunnen het minderwaardigheidsgevoel versterken en zo een vicieuze cirkel vormen.

De term minderwaardigheidscomplex is afkomstig uit het werk van Alfred Adler, die het napoleoncomplex als voorbeeld van overcompensatie gaf.
===============================================================================================
Begint u het al een beetje te begrijpen? Wat? Nou hoe simpel de VVT techniek is? O, dat.
Bijna 14 maanden geleden aan een aantal HD mensen laten zien en de reacties waren zeer verrassend. Het blijkt niet voor iedereen meteen duidelijk te zijn wat en hoe het werkt, dat gedoe met die veerschotels. Nieuwe ontwikkelingen moeten van ver komen en een gewone Hollander moet niet de wijsneus uit gaan hangen. Ons algemeen aanvaarde minderwaardigheids gevoel blijft ook in het digitale tijdperk zijn invloed houden.
Maar het kan ook zijn dat HD rijders een aparte groep vormen. Met meer ontwikkelde gevoels waarden.
Het moet origineel zijn en blijven ook, en misschien wel zeker, als het stuk gaat.
Dat stuk gaan is de bindende factor.
Misschien niet voor iedereen maar dat zijn dan geen echte Hollanders.
Bijlagen
VVT meeten richt tchniek.jpg
VVT meeten richt tchniek.jpg (154.36 KiB) 197 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 09 jun 2018, 12:43

Nog even en we laten zien hoe je een HD krukas monteert.
Niet zomaar wat onderdelen samenvoegen, richten en vastlassen; maar alleen gecontroleerde delen tot één geheel monteren, richten en vastzetten met vele tonnen drukkracht.
Uiteraard zijn de twee vliegwielen met assen zo bewerkt dat de krukaspen parallel loopt met de zijas hartlijnen.
En de krukaspen boringen in de vliegwielen staan haaks en op exact gelijke afstand van de zijas hartlijnen.
Uiteraard, anders ga je niet eens beginnen aan het richten van de krukas.
Dan weel je al van te voren dat het nooit gaat lukken, dat richten.
Daarom gaan we wel het complete monteer en richt systeem, van begin af aan laten zien.
Het is wel handig als je al van te voren weet, hoe je dat gaat doen.
Ja toch?
Niet dan?
Bijlagen
VVT pers en richt techniek 06-2018.jpg
VVT pers en richt techniek 06-2018.jpg (166.12 KiB) 188 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 14 jun 2018, 12:37

De stand der techniek JVA-Ecotech anno 14-06-2018.

Het VVT krukas systeem is in zijn afrondings fase gekomen.
En zowaar, ik geloof er zelf in.
Al is een gemonteerde krukas nu alleen maar te zien door naar de tekening kijken, de logica in het systeem laat zich voor bijna iedereen als logisch ervaren.
Ondanks het vertragen van bijna een jaar is het er dan toch van gekomen.
Het overlijden van een vriend,familie en medewerker, en het plaatsen van een nieuwe knie.
De vertraging gaf de kans om meer tijd te nemen voor het overdenken van het VVT idee, en tot het stap voor stap uitvoeren van werkzaamheden aan vliegwielen, drijfstangen en krukaspen.
De slijpbank gaf ook meerdere problemen te zien, die zeer onverwachts in beeld kwamen.
Soms vertrouw je op de naam van een machine en juist dan kom je de fouten tegen die zijn gemaakt.
Het door de fabrikant monteren van een oliepomp, die het bijna niet doet, en zeker niet in de aanloop fase van de steenspil.
Zo ontstaat slijtage die eigenllijk niet zou mogen, in zo een slijpbank.
Niet alleen de grote steenspil was versleten op de glijlagers, ook de werkstukspil toonde een bijna niet te geloven hoeveelheid vering op zijn lagers. Met de hand en weinig kracht kon je het vast in de spil gezette center heen en weer bewegen.
Wat voor nauwkeurig werk een absolute eis is, is de stijfheid van het meedraaiende center systeem, of het vast gezette center als werkstukken tussen twee centers geslepen moeten worden.
Zo geeft de slijpbank veel zorg en nazorg tot en met het maken van eigen glijlagers.
Gelukkig was het slijpwerk aan de VVT-1 krukas alleen "Tussen De Centers" werk.
Voor het werk aan het FRO oliepompsysteem is wel een goede werkstukas, zonder speling en vering, noodzakelijk.

Met simpelweg een slijpbank kopen ben je er dus niet.
Maar dat wist u natuurlijk al.

Let op; Dit verhaal kan schokkende beelden bevatten!
Alleen bekijken onder toezicht en begeleiding!
Bijlagen
Krukaspen een bekend beeld.jpg
Krukaspen een bekend beeld.jpg (130.15 KiB) 137 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder

Bericht door JVA-Ecotech » 16 jun 2018, 15:29

Let op; Alleen bekijken onder toezicht en begeleiding!
Weet u waar de linkerzijas is gebleven?
Bijlagen
S-S crank Kwaliteit uit een doos.jpg
S-S crank Kwaliteit uit een doos.jpg (135.62 KiB) 117 keer bekeken

Plaats reactie