Evolutie voor oude HD krukassen

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 11 apr 2018, 10:46

Het is al vanaf 1936 een probleem.
Olie; hoeveel is genoeg en hoeveel is teveel.
Was de oliedrukmeter een 12 jaar geleden een bekend onderwerp op de HD fora, nu wordt er met geen woord of letter nog aandacht aan besteed.
Kijk afentoe op de HD sites om info te verzamelen, en sta er versteld van dat er niets te zien is.
Alle HD problmen zijn vergeten of er wordt algemeen over gezwegen.
Zo blijft de sfeer gezellig op bijeenkomsten en ritjes.
Op de USA sites wordt wel over de M8 geschreven en technische hulp aangeboden.
Al is het maar de ervaringen met dealers en de HDMOCO uitwisselen.
Lees over olie en vermogens verlies en je kan het je haast niet voorstellen dat dat nu vandaag de dag, het resultaat is van meer dan 100 jaar motorfietsen maken.
Om het 1930 voetenbad in de 1936 motor in te bouwen is een gouden greep geweest.
Tot de laatste Evo in ere gehouden, 63 jaar lang.
Maar dan?
De XL motoren hebben alleen tot 1976 een voetenbad gehad en moesten het daarna zonder doen.
Dat Erik Buell dacht dat het wel goed zat met de smering van de motoren voor zijn eigenbouw geeft aan dat waarschijnlijk nooit iemand daar van problemen wist of misschien niet wilden weten.
Dacht ik dat een goed passend gemaakte tandwielpomp voldoende olie zal geven, dan heb ik mij daarin ook vergist.
Stapvoets rondjes rond de kerk rijden dat gaat nog wel, maar met de motor op vakantie de grote weg op en de heuvel route nemen is vragen om slijtage.
Inderdaad is het voetenbad de grote redding geweest voor 63 jaar HD techniek anders waren ze nu allang museum stukken geworden.
Tijdens een zuigerpen spelings controle zie ik het gebrek aan cilinder smering.
Teveel groeven en krassen op een nog maar net gelopen cilinder is een teken van grenssmering.
De ene zuiger, met de juiste zwevende bus speling, gaf geen enkel aanraakbeeld op zijn loopvlak terwijl de andere zuiger duidelijke vreetspoeren liet zien.
Het meest duidelijke "leermoment" in mijn "HD- lering en vermaak" periode.
En wat zien ik bij de TC-M8 zuigerpennen?
Een onvoorstelbare achteruitgang van oppervlak en draagvermogen.
Daar helpt dan ook geen voetenbad meer aan.
Meer de kunst van het "ermee leren leven".
Ooit een 10 jaar geleden een TC rijder MV lezer op bezoek gehad in Kapelle.
Met de vraag naar meer koppel en vermogen.
En dan de garantie gelijk aan de oude HD techniek, toen in huis daar in Zeeland.
Dat verhaal is niet doorgegaan en dat was maar gelukkig ook.
Toen was de TC techniek nog op een omhoog geschreven niveau.
Iedereen dacht dat het beter was dan ooit.
Totdat de bijbetaalde garantie periode ten einde was.
Toen, bijna 10 jaar later, kwam de werkelijkheid aan het licht.
TC motoren gaan ook stuk en soms erg snel.
DE HDMOCO moet de oliepomp weer van de as af halen en er een haakse overbrenging van maken.
Net zoals bij de XL, gelijk aan de 1937 retour oliepomp van de zijkleppers.
Wel gelijk met slijvaste tandwieltjes, die ellende willen we natuurlijk niet opnieuw mee maken.
Erik Buell wist van geen problemen en misschien is onwetendheid de beste verdediging voor verkeerde keuzes.
Het kiezen voor de "2X-free-running-oil-pump" is een logisch gevolg van het verzamelen van beelden die ik de afgelopen jaren hebt verzameld.
Gewoon door goed te kijken en in het werkgeheugen op te slaan.
Opslaan gaat vanzelf, en voor het vastleggen hebben we camera's en harde schijven in huis.
een olie bad te maken in de latere types.
Een goede opmerking Richard maar het is beter om de oorzaak van de TC-M8 problemen aan te pakken, daar waar ze zitten.
Bijlagen
TC taps drijstangoog.jpg
TC taps drijstangoog.jpg (131.08 KiB) 121 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 11 apr 2018, 17:12

Ongelooflijk dat HD zo stom kan zijn om een zuigerpen lagering zo te veranderen.
Domweg overgenomen van Mahle en gedacht; Dat zal wel beter zijn.
En dan de oude voorraad krukassen met drijfstangen aanpassen op de nieuwe norm zonder er bij na te denken dat de bus minder grip krijg in het drijfstangoog.
Het geeft het denkniveau aan van de grote heren "achter de tekentafel".
HD mag fouten maken, doen ze al jaren, het wordt de nieuwe acceptatie norm voor de echte HD liefhebber.
We zien het zelfde verschijnsel als in eind-'70 begin- '80.
Niemand was zo gek om een nieuwe SH te kopen.
En de HD mensen maar leuke filmpjes draaien op dealer bijeenkomsten.
Van het stomste balanceer systeem dat ze ooit hebben verzonnen.

En, inderdaad, ook ik zweeg over de balanceer fouten in de krukassen.
De krukassen die je op de beelden zag stonden toen bij mij op de werkbank.
We haalden soms meer dan een ons,100 gram, onbalans per vliegwiel, uit het nieuwe systeem.
Dacht toen; Laat maar gaan, ze zijn niet wijzer daar.
En zo denk ik er nog over.
Ze zijn domweg nooit wijzer geworden.
Bijlagen
Goed luisteren en gehoorzaam zijn.jpg
Goed luisteren en gehoorzaam zijn.jpg (44.36 KiB) 113 keer bekeken
Schaapachtige glimlach.jpg
Schaapachtige glimlach.jpg (16.9 KiB) 113 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 18 apr 2018, 10:14

De RT-TC-SH krukas is een stap verder.
Het aanpassen van het drijfstangoog is een handeling die het uiterste vergt van machine, man en apparatuur.
Het verplaatsen van het hart van de zuigerpen is een noodzaak om de TC set in de SH vliegwielen te kunnen gebruiken.
De eisen van nauwkeurigheid zijn eigenlijk simpel; De boring van het grote oog moet "inlijn" staan met het kleine oog.
Niet zoals vroeger met een papiertje en een zuigeronderkant op het carter en met de drijfstangen voor- en achterin het carter.
Je ziet slechts een deel van de fout en je meet op een scheef cartervlak.
Een algemene eis omtrent de parallelliteit van de drijfstang boringen is 0,01mm. op 100mm.
Alleen al het meten op een cartervlak, dat meestal een 0,1mm scheef staat, is een eenvoudige "oem" manier, maar niet passend in deze tijd van vraag naar kwaliteit en levensduur.
Het drijfstangen meet-, richt- en controlesysteem, dat al eerder op een waterpas basis is ontworpen, is aan vervanging toe.
Het volgende ontwerp moet het systeem sneller en gemakkelijker maken.
Het nieuwe ontwerp begint met nadenken, fantaseren, tekenen en maken.
Het blijft "vergelijkend" meten; Wat zie ik links en wat zie ik rechts?
Hoe beweegt de waterpas libel?
Waar stond de libel aan de ene kant en waar staat de libel aan de andere kant.
De opspanning moet stevig genoeg zijn om de drijfstangen te richten zonder de meetnauwkeurigheid te beïnvloeden.
In snelheid en zichtbaarheid is een waterpas libel ongeëvenaard.
Soms zo snel en nauwkeurig dat het meten moeilijk en complex wordt.
Weet je niet wat je ziet, dan wordt een waterpas een onding.
Bijlagen
Waterpas meten en controleren van de opspanning.jpg
Waterpas meten en controleren van de opspanning.jpg (80.03 KiB) 77 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 18 apr 2018, 16:20

Je blijft je verbazen.
In Holland doen ze het ook zo?
Zowat, niemand heeft die truck door.
-----------------------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=lUsONGYO84o
T-Man Performance
In this video we go over the different ways to check your pinion and sprocket shaft runout and how that affects your crankshaft.
In deze video bespreken we de verschillende manieren om de slingering van uw rondsel en tandwielas(zijassen) te controleren en hoe dit uw krukas beïnvloedt.
----------------------------------------------------------------------------
Bijlagen
M 8 krukas meten T man.jpg
M 8 krukas meten T man.jpg (242.58 KiB) 71 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 22 apr 2018, 13:58

Gewoon een moment van nieuwsgierig zijn; Wie levert nu nog drijfstangcontrole apparatuur?
Pommée Halsteren heeft er wat staan.
Leuke prijzen en dat alleen voor het controleren.
De smeedstalen drijfstangen van HD en andere makers van HD drijfstangen, geven de mogelijkheid om fouten in de drijfstang parallelliteit eruit te buigen of te verdraaien.
Je kan er een aantal uurtjes mee bezig zijn.
Bijlagen
Drijfstang controle Pommee.jpg
Drijfstang controle Pommee.jpg (185.35 KiB) 41 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 23 apr 2018, 10:06

Een moment ter overdenking?
Of gewoon doorgaan?

https://www.youtube.com/watch?v=zGsZyzSjvvo
Bijlagen
M8 krukas met balansas.jpg
M8 krukas met balansas.jpg (208.28 KiB) 22 keer bekeken
Evolutie een jaar later 13000.jpg
Evolutie een jaar later 13000.jpg (23.75 KiB) 22 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 23 apr 2018, 14:08

De eerste stap in het systeem om een krukas recht te maken; De vliegwielen een referentie vlak geven.
De tweede stap volgt nog.
Bijlagen
RT-VVT vliegwiel slijpwerk.jpg
RT-VVT vliegwiel slijpwerk.jpg (185.51 KiB) 15 keer bekeken

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 24 apr 2018, 09:53

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... mHcPIOL9bM

Een jaar geleden al een link geplaatst om te laten zien hoe de HDMOCO krukassen aflevert en de afwijkingen waarschijnlijk niet zien of stilzwijgend accepteert.
RevPerf neemt nog de moeite om de vliegwielen tussen de centers te controleren.
Misschien uit nieuwsgierigheid?
Waarom laat RF niet zien hoe ze daar met afwijkingen omgaan?
Of accepteert RF de afwijkingen omdat ze er ok niets aan kunnen doen?
Dan is het niet slim om dat te laten zien toch?
Iedereen denkt die dat ziet; En hoe nu verder?

In Kapelle al vele XL krukassen op foute centers gecorrigeerd.
Het is een noodzakelijke eerste handeling; Het center op zijn plaats te zetten.
Daarna kan het reverentie vlak bewerkt worden om uiteindelijk de hele geometrie in de krukas te herstellen.
De reactie op het gebruik van inch tasters is er één van iemand die het schijnt te begrijpen.
Als je wat wil meten en weten, gebruik dan de juiste meet aparatuur.
Bij ons is 1 1,0 mm. daar is 1 1,0 inch is 25,40 mm.
Bijlagen
RevPerf krukas werk.jpg
RevPerf krukas werk.jpg (217.99 KiB) 2 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast