Evolutie voor oude HD krukassen

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 09 jan 2018, 10:47

. Dit fenomeen staat bekend als scharen omdat een vliegwiel vooruit of achteruit is gegaan in verhouding tot de positie van het tegenoverliggende vliegwiel.
. Er zijn in de Verenigde Staten gespecialiseerde bedrijven die gespecialiseerd zijn in hoogwaardige Twin Cam krukasrevisie, maar tot nu toe was deze service alleen beschikbaar door het kostbare proces van het verzenden van uw falende krukas over de vijver en weer terug.
. Hier bij Fast Lane heb ik de afgelopen paar jaar revisieprocedures ontwikkeld en getest en tot slot ben ik trots om de nieuwe exclusieve 'Bulletproof' Twin Cam-krukasopbouwservice aan te kondigen.

============================================================================================
FL noemt de USA krukas techniek "Hoogwaardig en kostbaar".
Hij geeft daarmee aan dat hij er echt in geloofd dat de oplossingen voor de falende krukassen ook daar gevonden moet worden.
Door een tijd in de USA doorgebracht te hebben, om zijn flowtechniek te ontwikkelen, is zijn beoordelingsvermogen in "geloven" veranderd.
Hopelijk laat hij binnenkort zijn "Bulletproof" krukas techniek aan ons zien en kunnen we een video verwachten met een draaiende TC krukas met tasters die niet bewegen.
Hij zal niet zijn "krukas procedures" laten zien, maar de resultaten toch zeker wel?
Of is hij de zoveelste goeroe met mooie verhalen zonder bewijzen en duidelijke video beelden?

Ik heb het idee dat we een nieuwe periode in gaan van 100 jaar HD krukas problemen.
JVA-09-01-2017

Een mooi plaatje uit het TMC archief.
https://www.twinmotorcycles.nl/artikele ... 0&aid=1130
Bijlagen
TM zijasbus en rollen.jpg
TM zijasbus en rollen.jpg (158.67 KiB) 753 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 10 jan 2018, 19:57

Re: Evolutie voor oude HD krukassen
door JVA-Ecotech » 07 mei 2017, 20:51
Wat voor een systeem van bewerken gebruiken ze bij HD?
Ergens komt er een fout in, dat is zeker.
Ergens ga je er vanuit dat, dat center wel op zijn plaats zal zitten?
Ergens is het erg naïef om dat te denken.
Ergernis is een vorm van vermaak.
=================================================================
Het feest der herkenning.
Zo is er aan elke schade een begin, soms erg klein.
Eerst een deukje en dan een putje en dan een gaat het steeds verder.
Erg leerzaam en voor slechts een paar K-euro ben je weer op de weg.
07-05-2017 ------ 10-01-2018
Al wat wijzer geworden na 8 maanden ?
Bijlagen
Dsc00203.jpg
Dsc00203.jpg (244.32 KiB) 730 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 23 jan 2018, 15:07

Het slijp proces van de buitenring van het tonlager is niet eenvoudig.
Ondanks de C3 speling moet er nog 0,095 mm uit de binnenkant van de buitenring geslepen worden.
En dat is veel.
Er volgt nog een rekenvoorbeeld.
Het is een mooi hulpstuk geworden en past mooi bij de rest van wat er al gemaakt is, en nog moet worden gemaakt.
Een noodzaak, dat maken van opspan en hulpstukken voor speciale bewerkingen.
Denk wel eens hoe doen anderen dat toch zonder al die gereedschappen?
Maar ik denk dat ze veel slimmer zijn dan ik denk, ze doen helemaal niets.
Open maken, en na zo veel mogelijk nieuwe onderdelen, dicht maken en afrekenen.
Bijlagen
RT loopring slijpen 01.jpg
RT loopring slijpen 01.jpg (159.97 KiB) 681 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 24 jan 2018, 14:05

Meten is weten?
Eerst weten "hoe" je gaat meten, anders wordt je er niet wijzer van.
Vooral je eigen ideeën en resultaten controleren op denk en maak fouten.
Denk dus niet te snel, ik weet het wel.
Bijlagen
VVT-RT lagerspeling meten.jpg
VVT-RT lagerspeling meten.jpg (142.06 KiB) 675 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 26 jan 2018, 11:19

Denk dus niet te snel, ik weet het wel.

Te lang over oplossingen denken werkt niet.
Je krijgt er geen tijd voor, tegenwoordig.
Alles moet snel, nog sneller, en zeker geen wachttijden, daar is geen tijd voor.
Misschien is het simpel snel en zeker vervangen van stukgelopen onderdelen de beste weg naar snel weer rijden.
Maar wie geeft daarop garantie?
Of is tegenwoordig Tijd belangrijker dan Kwaliteit?
Of mag je ervanuitgaan dat een stukgelopen zijas een pechgeval is?
Zovan "Dat gebeurt je maar één keer"?
Alle lagerspeingen naar de BP brengen geeft veel risico.
De krukas en hoofdlager "uitlijn afwijkingen" geef je door het Bleu-Printen minder ruimte om "in te lopen".
De lagers geven eerder reden tot het "inlopen" van harde loopvlakken.
Meer "punt" raakvlakken en onder veel hogere drukken dan wanneer de as of krukaspen door meer ruimte een vele malen lagere druk op de loopvlakken uitoefenen.
Een as vervangen en de lagers mooi passend maken geeft (waarschijnlijk) sneller/meer slijtage.
Het is met techniek al net als met mensen; Geef afwijkingen meer ruimte.
Bijlagen
VVT-RT meten is weten.jpg
VVT-RT meten is weten.jpg (181.91 KiB) 654 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 27 jan 2018, 19:49

DDDD Dromen Denken Durven Doen
Ik denk dat niemand anders ook maar één D aankan, zelfs dromen zal niet lukken.
Bijlagen
JVA-RT lagertechniek 2018.jpg
JVA-RT lagertechniek 2018.jpg (152.79 KiB) 638 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 06 feb 2018, 16:23

Tatro stuurt zo af en toe een mail met een leuk filmpje.
In een soort nieuwsbrief.
Deze keer laat hij zien hoe gemakkelijk je een krukas kan richten.
Ook hij laat maar de helft zien, en meet alleen de rechter zijas.
Oude slijtage beelden worden niet gezien, en zo gaat de oude as weer verder met inlopen.
Wel moedig om toch nog wat te laten zien.
Bijlagen
Tatro krukas techniek.jpg
Tatro krukas techniek.jpg (195.33 KiB) 558 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 11 feb 2018, 15:49

Is dit een stap voorwaarts?
Door tijdgebrek moet je soms verkeerde keuzes maken.
Het is niet anders met "tijd en raad".
Ondanks dat tijd in onbegrensde hoeveelheden voorradig is, kan er toch ineens een tekort ontstaan.
Het "nu of nooit" verschijnsel komen we in alle lagen van mens/techniek tegen.
Zeker bij vliegtuigongevallen is het zoeken naar de oorzaak van levensbelang.
Het is meestal ook een economische noodzaak om zo snel mogelijk de oorzaak te vinden, al is het alleen maar om volgende ongelukken te voorkomen.
Harley-Davidson verkeerd in de gelukkige positie om over problemen te zwijgen.
Gewoon doen of ze er niet zijn, houd de massa in de waan dat er geen problemen zijn.
Een soort automatische bescherming rondom het HD imago.
Zo blijven problemen en uiteraard oplossingen tientallen jaren verborgen voor het gewone publiek.
Zie de afbeelding als een poging om een oude krukas te verbeteren.
Meer zal het niet worden.
Bijlagen
VVT de start.jpg
VVT de start.jpg (178.2 KiB) 517 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 12 feb 2018, 09:42

Wanneer is het begonnen?
Was het de grote sprong voorwaarts of het begin van nieuwe problemen?
Hebben ze ooit wel eens naar de slijtage van de oude krukassen gekeken?
Of naar de levende conus vliegwielen in de SH-Evo motoren?
Even een vergelijk.
Ter leering en de vermaak!
Bijlagen
Krukas pennen TC-VVT.jpg
Krukas pennen TC-VVT.jpg (174.02 KiB) 510 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Evolutie voor oude HD krukassen

Bericht door JVA-Ecotech » 12 feb 2018, 16:06

Zie de afbeelding als een poging om een oude krukas te verbeteren.

De VVT techniek is gebaseerd op het gebruiken van volmateriaal stalen schijven.
De "vrije keuze" die je dan kan maken geeft veel mogelijkheden, en dat is mooi. toch?
Maar hoe maak je betere vliegwielen?
Kijken hoe anderen het gedaan hebben?
Inderdaad dat is een goede manier, en we zien dat bij de grote jongens in de USA.
Bijna exacte kopieën van het oem systeem, gelijk aan het origineel.
Maar is dat de goede manier om betere vliegwielen te maken?
Of is het gebruik van staal zoveel beter dan het GG60 gietijzer van de originele vliegwielen?
Jims gaat daar wel van uit en gebruikt een zeer hoogwaardige staal soort.
Maar is dat voldoende om een stabiele krukas te maken?
Worden de zwakke plaatsen in de oem vliegwielen zoveel stijver door het staal tegeover het GY? (GY= gietijzer)
In de latere VW (vliegwielen) zien we soms Mocasco 60 staan.
Dat staat voor een hoogwardige soort GY met een treksterktye van 60.
Staal is soms niets meer dan die 60 van het GY.
De vorm en bouw van de oem VW kopieeren geeft dus geen verbetering in stabiliteit en stijfheid.
Go, dat is ook jammer!
Al zijn de S&S/Jims VW geen echte kopieen ze zijn weinig sterker, stabiler en stijver dan de oem.
En dat vindt ik erg jammer, toch?
Niet dan?
Hoe maken we dan betere VW?
Wachten op wat anderen gaan doen?
Hoelang heeft u daar tijd voor?
Of toch maar tevreden zijn met de bekende HD eigenschappen?
Iedereen is er blij mee?
Ja. toch?
Niet dan?
Bijlagen
Schaapachtige glimlach.jpg
Schaapachtige glimlach.jpg (16.9 KiB) 492 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast