Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Plaats reactie
JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 20 okt 2017, 18:03

Eindelijk; Oliepompen in beeld.
Nieuwe technieken maken het mogelijk om de hele oliepompen geschiedenis te herzien.
In de handel gekomen geharde tandwielen met kleine modulen geven mij de mogelijkheid om oude HD pompen te reviseren. Met alle toleranties in de hand en nooit een mislukt product.
Als iemand in de HD onderdelen handel ooit op het idee was gekomen om overmaat tandwielen te gaan maken, dan was het 7409 coating proces onnodig geweest.
Simpel het pomphuis groter kotteren en op de nieuwe tandwieldiameter pas maken.
Je zou het zelfs op een klein draaibankje kunnen doen.
Maar helaas niemand begint er aan om tandwielen met een overmaat buitendiameter te laten maken.
Een 6 jaar geleden een vervangende oliepomp bedacht gebaseerd op de S&S HVHP tandwielen.
Gelukkig op tijd met dat idee gestopt, de S&S HVHP tandwielen zijn eigenlijk geen oliepomp tandwielen.
De top van de tanden zijn veel te scherp en zeker niet te verwachten dat deze voldoende oliedicht zijn.
Uiteraard nemen we HD (of S&S) ook maar iets kwalijk, en zeker niet de techniek in hun klassieke motoren.
Maar we weten nu allemaal wel dat er oliepomp problemen zijn.
Of weet u er nog niet van?
Gelooft u de BT verhalen?
Of dacht u dat Calass in Zweden betere pompen maakt?
Prostreet schrijft er een mooie verhalen over in de Big Twin.
BT verkoopt er iedere maand veel papier, maar je wordt er niets wijzer van.
Je leest de resultaten van de oliepompen niet en je moet er via Super-Cycles achter komen dat ze niet op een WL passen.
Niemand weet van problemen en oplossingen.
U moet dat zelf uitzoeken en beoordelen.
Maar ik ga u er bij helpen, zodanig dat u het zelf weet en begrijpt.
Met doodgewone logica, zo van de koude grond.
We beginnen met een plaatje van de zijklep oliepompen met berekeningen hoe deze een grotere capaciteit te geven.
Het mooiste is dat de retour pompen in hun eigen huis kunnen blijven draaien.
Zo zie je er van de buitenkant niets van. Geen gezeur van puristen en oem sleutelaars.
We hopen dat dat ook met de toevoer pomphuizen ook mogelijk is, maar dat zoeken we nog even op.
Bijlagen
Zijklep retour pomp JVA 2017.jpg
Zijklep retour pomp JVA 2017.jpg (270.15 KiB) 1200 keer bekeken

Pim
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2017, 11:47

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door Pim » 21 okt 2017, 10:05

Beste JVA-Ecotech, zoals je weet volg ik je al ongeveer vanaf het begin van de start van het HD service centre in Delft. Mijn motor kwam daar terecht en die wacht nog steeds op de definitieve revisie.
Ik heb toen nog analoge foto's gemaakt van één van de eerste modellen van revisie van een oliepomp met rollen en naaldlagers erin. Uiteindelijk bleek dat model in de ontwikkeling te veel tijd te kosten en kwam er een eenvoudiger versie waarvan ik de kenmerken niet precies meer weet. Vervolgens kwam er een model waarbij de stand van de aandrijfas niet meer van te voren gecorrigeerd hoefde te worden. Het laatste model waarvan ik op de hoogte ben zou uit een heel nieuw blok aluminium gefreesd worden waardoor er meer ruimte zou ontstaan voor grotere tandwielen.

Nu schijnt het oude pomphuis misschien toch gebruikt te kunnen worden door het op de markt komen van speciale tandwielen.
Als ik het goed heb geteld zou dat het vijfde model kunnen zijn, maar het is best mogelijk dat ik nog een paar stappen overgeslagen heb. Graag commentaar waarom deze laatste optie beter dan alle voorgaande. Ik snap zelf wel dat het gebruik van het oude pomphuis met nieuwe tandwielen minder werk en kosten met zich mee brengt dan een heel nieuw pomphuis frezen.

Met vriendelijke groet,


Pim

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 21 okt 2017, 16:53

Hallo Pim.
Ik probeer wat duidelijkheid in je vragen te brengen.
Ik herhaal een gedeelte van je vraag en geef dan antwoord.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb toen nog analoge foto's gemaakt van één van de eerste modellen van revisie van een oliepomp met rollen en naaldlagers erin. Uiteindelijk bleek dat model in de ontwikkeling te veel tijd te kosten en kwam er een eenvoudiger versie waarvan ik de kenmerken niet precies meer weet. Vervolgens kwam er een model waarbij de stand van de aandrijfas niet meer van te voren gecorrigeerd hoefde te worden. Het laatste model waarvan ik op de hoogte ben zou uit een heel nieuw blok aluminium gefreesd worden waardoor er meer ruimte zou ontstaan voor grotere tandwielen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik behandel alle oliepompen die gebruikt worden voor de oude 1936/1937-1998 HD motoren.
Maar er zijn wel twee totaal verschillende motorblokken/oliepompen te onderscheiden.
De oude zijkleppers en de daarop volgende K-KH-XL blokken en de zogenoemde BT motoren. BT – Big Twin.
In ontwerp bijna gelijk maar toch verschillend.
De bekende WL 1937 oliepompen, toevoer en afvoer, zijn in 1952 samengevoegd tot één pomphuis.
De toevoer boven en de retour beneden.
De montage is vertikaal, en de aandrijving haaks 2:1.
Eigenlijk is het de retourpomp van de WL-U waaraan de toevoerpomp is gekoppeld. De carterontluchting is gelijk gebleven aan het ontwerp vanaf 1937, en dat voor alle zijkleppers en latere XL.

De BT motoren begonnen in 1936 met een horizontale oliepomp.
De aandrijving was vanaf de rechterzijas met een 5:1 haakse overbrenging.
Is de 1952 (K-XL) oliepomp een op zichzelf staande oliepomp, de 1936 pomp is dat niet.
Is de aandrijfas van de 52 pomp in het pomphuis gelagerd de 36 pompas wordt in het carter gelagerd en alleen in het pomphuis ondersteund en gecentreerd.
Het 52 pomphuis is van aluminium en het 36 pomphuis is van gietijzer.
De eerste gereviseerde oliepomp, 1965, was de WL, met een overmaat rotor.
De speling in het huis, ovaal slijtage, werdt zodanig minder dat de pomp zijn capaciteit leverde.
In de familie kring was genoeg werk-en-hobby mogelijkheden aanwezig om dat “inhuis” te doen.

In de 1973 HDSC -Delft werkplaats is de revisie van de ZK pompen doorgegaan en pas nu tot een einde gekomen. Niet in dagelijkse zorg maar in stappen van mogelijkheden en middelen.
De naaldlager ZK pomp was één van de laatste ontwikkelingen in HDSC-Delft.
Het 7409 coaten van de BT pompen is ook zo een ontwikkeling in HDSC Delft.
In Kapelle-SC verder geperfectioneerd.
Daar was een speciaal aangepaste freesbank voor nodig met een verhoogd toerental en versteviging van de machine basis.
Ook de ZK pomphuizen worden op deze pompenbank behandeld en uiteraard met de nodige speciale opspan middelen.
Zo kunnen we constateren dat we een stap voor stap ontwikkeling hebben meegemaakt van 1973 tot en met nu 2017.
En dat is een hele tijd, 44 jaar.
En dan nu de vraag; waarom duurde dat zo lang?
Een logische volgende vraag zou kunnen zijn; Waarom doen anderen niets?
Maakt S&S een goed werkende betrouwbare oliepomp?
Maak de H-DMOCO alternatieve, verder ontwikkelde, oliepompen?
Maak Jims soms een betere pomp?
Of weet iemand soms of Samwell een goed werkende ZK pomp maakt?
Laat de Calass pompen maar buiten beschouwing daar staat de ontwikkeling naar betere pompen stil.
En wat ze nu verkopen is waardeloos.
Vulcan heeft ook nog een heel precies bewerkte oliepomp gemaakt. Zou het bijna vergeten.
Ze hebben op hun site een mooie smoes neergezet; Hij, de pomp, is in “revamping” proces terecht gekomen.
Een pomp maken met kleine toleranties, en je komt de scheefstaande pompas, out of line, onherroepelijk tegen.
Een probleem waar niemand raad mee weet.
Uiteraard behalve Super-Cycles Kapelle.
De enige die er speciale opspan apparatuur voor heeft gemaakt en je pompasvlak zo bewerkt dat de scheve as recht op dat vlak komt te staan.
Maar dat kan alleen als je, je rechter carterdeel los in je handen hebt.
Stel je voor; Een precisie oliepomp monteren, maar dan eerst even je blok demonteren?
Kassa bellen?
Dat is de reden om de BT pomp geheel anders te construeren.
De "scheef of niet" as wordt wel gebruikt, dus niets demonteren, maar wordt een aandrijfas.
Alleen maar aandrijven!
De twee pompdelen zijn gelijk van tweemaal zoveel capaciteits tandwielen voorzien.
Op de manier van; Als je toch bezig ben, doe het dan gelijk goed.
De afvoer olie komt langs een sterke magneet in een aftapplug.
Dat geeft je de gelegenheid om alle schraapsel olie te verwijderen als je toch olie ververst.
Het is ook een garantie systeem. Het laat onherroepelijk de reden zien, als de BigTwinStandAlone pomp door staalgrit versleten is.
Zo ben ik J.M.v. Amelsvoord nog steeds bezig.
Leuk hé.
Het is ook leuk als we de oem ZK huizen zo aanpassen, dat niemand de 2x capaciteit kan zien.
Maar dat wordt dan een omruil systeem met alle nadelen van heenenweer sturen.
Zo gaan we bijna gelijkertijd een aluminium versie van de 2X-RZK maken.
Zonder pompas, die kunnen ze zelf overzetten.
O ja, zou het bijna vergeten, in al mijn “eigen” pompen worden geen pakkingen gebruikt!
Dat is al jarenlang verleden tijd.
Dus even goed opletten als je pompen ziet; Is het een ZK toe of afvoer of een BT?
Of een K-XL pomp, kan ook nog.
Het is voor bijna iedereen een moeilijke materie en het feit dat er iedere paar jaar weer anderen pompen bedacht worden maakt het er ook niet gemakkelijker op.
Maar dat is de prijs van de vooruitgang.
Bijlagen
Tand controle.jpg
Tand controle.jpg (234.11 KiB) 1187 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 22 okt 2017, 12:09

Het is voor bijna iedereen een moeilijke materie en het feit dat er iedere paar jaar weer anderen pompen bedacht worden maakt het er ook niet gemakkelijker op.

Het wordt geen verhaal zonder end, laat dat duidelijk zijn.
Elk probleem heeft een kop en een staart.
Alleen weet je niet als je aan een oplossing gaat denken waar de staart en kop zitten.
Als je dan een paar stappen hebt gemaakt dan gaat je publiek denken; Hij is de weg kwijt.
Kan me dat best wel indenken; Tegen problemen aankijken is een ander perspectief dan er in zitten.
Zo was het de eerste 20 jaar HDSC-Delft.
In 1994 de System Controleur bedacht en gemaakt.
Was niet moeilijk alleen een spijker op maat maken en een gaatje in de dop van de oliepomp.
Maar het was de druppel die over de grens ging van het acceptatie vermogen van de HD techneuten en sleutelaars.
Niet alleen in de .NL maar ook over de grens.
Na 10 jaar was het nog niet tot de meerderheid van sleutelend Nederland doorgedrongen. Behalve de man van Hogtech-Zweden.
Peder van Hogtech, is door Paul Funk benaderd met de SC om de techniek in zijn shoppers te verbeteren. Het toeval wil dat een FHP kn-h blok,van Hogtech, na een aantal km problemen ging geven. Ik dacht slechts 4000 km.
De logica achter de SC was voor Peder de reden om met het FHP blok naar Delft te komen.
Voor de twee mannen van Hogtech was het een schok op schok verhaal en een ernstige belasting voor de harde schijf tussen de oren. Zomaar iemand in Delft die van problemen en oplossingen weet!
Na 4000 km zijn er voldoende slijtage/oververhitting beelden om deze met logica te verklaren. Let wel, logisch denken is een voorwaarde om de getoonde beelden te kunnen verklaren/begrijpen.
Eskultina-Delft is een hele afstand, niet alleen in kilometers maar ook in het gevoel; Zijn de “tijd en kosten” dat wel waard.
Na 33 jaar HDSC-Delft is het probleem oplossend vermogen afdoende om het Kn-H blok op een technisch hoger pijl te brengen.
Maar hoe sterk/stabiel is de krukas van de turbo geladen Kn-H?
Dat is de vraag die we nu stellen.
Zelfs bij normaal rijden gaat de krukas krom. Zo waarschuwt JIMS al een aantal jaren. S&S laat niets van een waarschuwing zien en levert nog steeds conus opgebouwde krukassen.
Het krukas behandelingssysteem dateert uit begin 1980 en het is een onmisbaar apparaat. Het altijd aanwezige afstands verschil in zijas-krukaspen vliegwiel boringen wordt met dat systeem gecorrigeerd. Een eerste voorwaarde om de drijfstangen recht op en neer te laten gaan.
Ook ter voorkoming dat, door de borg gelopen, zuigerpennen een groef in de cilinderwand maken.
Zo zijn er veel, eigenlijk erg veel, problemen opgelost in systemen die zich hebben bewezen, maar ook op tijd zijn aangepast aan nooit eerder naar boven gekomen verschijnselen.
Jims heeft op tijd de waarschuwing in hun catalogus gezet, waarschijnlijk na vele klachten over hun krukassen.
Dan is het beter om geen krukassen te leveren dan alle problemen als garantie te moeten behandelen.
In 2006 gaat de HDSC techniek naar SC-Kapelle.
In een technisch gezonde omgeving, met ruimte om verder te gaan met het oplossen van problemen en/of onverwachte verschijnselen.
In de afgelopen 11 jaar is veel bereikt, maar soms lijkt het of problemen zich opnieuw uitvinden, al is het maar om ons te verrassen.
Zo is geconstateerd dat de gecoate oliepompen snel slijten.
Jammer maar logisch, de druk in de pomp is hoger waardoor de tandwielen tegen het pomphuis aangedrukt worden. Mede door de slechte ondersteuning van de as in het pomphuis treed er slijtage op en de druk daalt.
Jaren geleden een aantal verlengde pompassen gemaakt met in het deksel een extra ondersteuning/lagering.
Ook zelfs oliepompen gemaakt met dubbele retour tandwielen.
Zo dwingen problemen je tot het repareren van fouten in systemen.
Wel leuk voor een beperkt aantal HD’s maar tegen veel kosten en tijd.
Zo kunnen problemen je de nek kosten als je niet op tijd de juiste weg weet te vinden in het land van de “probleem oplossende mogelijkheden”.
Het laatste halfjaar veel denkwerk aan de pers krukassen besteed.
Maar het wordt nu overduidelijk dat het een probleem uit de jaren ‘30 is.
Het is nooit opgelost, niet door HD zelf, niet door S&S en ook niet door “wie dan ook”.
De 1952 K krukas laat de juiste weg zien in krukas opbouw en waar de krukas een stevige verbinding moet hebben.
Een rechte pen met kragen en aan de linkerkant een moer om de pen stevig tegen de kraag aan te draaien. Rechts vonden ze dat niet nodig.
Rechts is eigenlijk een meeloper.
Alleen de nokkenas/kleppen en een oliepomp/dynamo zijn de krachten die de rechterkant over moet brengen.
Een aantal zaken zijn duidelijk geworden;
Maak je eigen oliepomp een ander doet het niet.
drijfstang kooien
krukaspen verbinding
hoofdlager links
hoofdlager inlijn systeem
zwevende zuigerpen lagering
radiax olieschraapveer
Niets doen is ook een mogelijkheid.

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 31 okt 2017, 13:28

Het bovenstaande lijstje is niet compleet.
Er zijn nog veel meer aanpassingen/veranderingen aan een HD noodzakelijk.
Wat dacht u van het LuchtLekMeetsysteem?
Met eenvoudig lucht als meetmedium.
Wel samen met een echte luchtlek meter, zoals gebruikelijk om de lekkage in een cilinder te kunnen meten.
Meestal wel aanwezig in een tuning shop.
Op het verdwenen forum al over geschreven en met afbeeldingen het systeem duidelijk gemaakt.
Alleen al op de, ruim in de tuimelaar deksels passende tuimelaar assen, is de hele pompcapaciteit te verliezen.
Misschien kan ik nog wat uit de afbeeldingen bibliotheek terug vinden.
De PC heeft weer eens de geest gegeven en slechts een deel van de afbeeldingen was gesaved op een extra schijf.
Komt wel een keer voorbij en anders maken we nieuwe video opnames.
Misschien heeft Flathead er ook nog wat van in zijn archief zitten.
Het klepzitting bewerkings systeem is ook een belangrijke vooruitgang geweest voor de ademhaling.
De uitlaatklepzitting aan de binnenkant schuin/taps bewerken waardoor de uitlaatgassen direct na de zitting uit kunnen zetten en snel de weg naar buiten vinden.
Het zogenoemde RealTimeFlow Systeem. RTFT.
Komt er weer wat in mijn gedachten naar boven, dan vul ik de lijst weer aan.

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 04 nov 2017, 21:35

Een aantal zaken zijn duidelijk geworden;
Maak je eigen oliepomp een ander doet het niet.
De volgende keer wat rekenwerk.
Bijlagen
SV toevoer instelbaar.jpg
SV toevoer instelbaar.jpg (181.6 KiB) 1097 keer bekeken
SA SV 32-34 toevoer oliepomp.jpg
SA SV 32-34 toevoer oliepomp.jpg (152.6 KiB) 1099 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 24 nov 2017, 18:36

http://catalog.zodiac.nl/en/catalog/07- ... ve-models/

Bijna alles is te koop.
Nieuw.
Kopen!!!
Koop een huis met een rotor en vaantjes en gaat passen op de juiste spelingen.
Laat de centrifugaal klep maar zitten en dicht de boring in de bodem van het pomohuis gelijk af.
Dan heb je daar geen last meer van.
Bijlagen
Zodiac zijklep oliepompen.jpg
Zodiac zijklep oliepompen.jpg (224.21 KiB) 1047 keer bekeken

Flathead
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 okt 2017, 10:41

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door Flathead » 27 nov 2017, 20:57

Mooi toch die nieuwe pompen....... heb je in ieder geval weer basismateriaal om naar je eigen specificaties te veranderen. Elke fabrikant van onderdelen houd zich lekker vast aan de specificaties van H-D. Hoeven ze zelf niet na te denken en als het dan fout gaat is het niet hun schuld. Had je maar niet harder dan 80 km/h moeten rijden. ;) :D :D

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 01 dec 2017, 11:01

Het mag gezegd worden dat het erg slim is om geen compleet gemonteerde toevoerpomp te leveren.
Misschien is dat de ervaring waar ze het altijd over hebben; Probeer zo slim mogelijk de HD rijder in de maling te nemen zonder enig spoor van verantwoording op je te nemen.
De koper blijft verantwoordelijk voor zijn eigen keuze en koopgedrag.
We zien het door de jaren heen, veel reclame voor waardeloze producten.
Wiseco zuigers zijn een mooi voorbeeld van verkooptechnieken in de handel.
De Calass pomp, van een aantal jaren geleden, staat nog steeds bovenaan van misleidende producten.
Maar niemand klaagt of geeft er melding van.
Angst voor de gevolgen van de waarheid vertellen?
Zwijgen kost niet veel, je verliest alleen een deel van je waardigheid.
Zowat, daar is mee te leven, toch?
Even een mooi plaatje zoeken.
Even een mooi plaatje gemaakt.
Calas blijft mij verbazen, ze schijnen niets te leren.
Bijlagen
Calas UL pomp.jpg
Calas UL pomp.jpg (253.02 KiB) 991 keer bekeken

JVA-Ecotech
Beheerder
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: Zijklep oliepompen problemen en oplossingen

Bericht door JVA-Ecotech » 05 dec 2017, 13:58

http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/ ... e=%2158532

Dacht ze zullen nu wel zover zijn dat ze een goedwerkende zijklep oliepomp kunnen leveren.
Ze geven een eigen catalogus uit in 5 talen maar er staat geen oliepomp in voor de zijkleppers.
Een gemiste kans of geen kennis van zaken om een pomp in opdracht te laten maken.
Misschien niet in staat om het te financieren?
Zodiac doet nog een poging, als is het maar een halve pomp.
En MCS komt niet veel verder.
Is er dan zoveel onkunde of weinig inzicht in problemen?
Problemen oplossen is toch ook een vorm van handel?
Bijlagen
W&W cycles.jpg
W&W cycles.jpg (193.79 KiB) 952 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast