88 jaar "Heet worden en stuk gaan"

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: 88 jaar "Heet worden en stuk gaan"

Bericht door JVA-Ecotech » 01 nov 2017, 15:50

Als je zo overziet wat er aan een standaard wl kop en cilinder mankeert is het niet verwonderlijk dat je een geheel andere motor er van kan maken. Dat het sneller en koeler wordt is een gevolg van de meer logistieke ademhaling en de snellere verbranding.
Het blok is niet meer te vergelijken met het oude, op alle punten is het beter. En dat zonder dat het aan de buitenkant is te zien. Maar het moet wel een op elkaar ingespeeld systeem zijn. Geen nieuwe zwakke punten in de mechanische delen. Het moet een gezond geheel vormen en geen beperking in het gebruiken van de nieuwe mogelijkheden. Met het verkeer mee is er één van en eigenlijk de belangrijkste. Met een ploeg nieuwe harley’s mee rijden is ook mogelijk. Wel even de remmen nakijken.

Een ander “wonderlijk” deel van het wl verhaal is het, “niet weten”. Volgen we de race ontwikkelingen en het uiteindelijke resultaat, dan is het niet te begrijpen dat de wl op zo een laag peil is blijven staan. Een laag niveau tuning is niet verkeerd, zeker niet om de motor een langere levenduur te geven. Maar als de “tuning” resulteert in juist het tegendeel dan ontstaan er vragen.
Terwijl het zo simpel is en voor de hand liggend.
Gaan we terug naar voor ons “verleden tijd” dan zien we al aan het begin van ons wl tijdperk de tekortkomingen. Vooral de oververhitting laat zijn sporen zien. Verzamel je zo ongemerkt een aantal jaren “informatie” dan ontstaan als vanzelfsprekend vraagtekens. Dat komt niet in beeld als je een paar blokken demonteert maar als het er meer dan honderd worden dan zie je het als vanzelfsprekend.
Of je moet blind zijn.
Zien begint met kijken en willen zien is een stap verder.
Een nieuwe weg inslaan zorgt dat je alleen verder moet en “aanspreekbaar” wordt. Vooral in het begin van zo een ontwikkeling is elke stap een nieuwe reeks problemen overwinnen.
Dat lukt alleen als de rijder in staat is “mee te denken”. Is dat mee denken er niet, vergeet het dan maar. Zo is de stand van onze wl techniek mede ontwikkeld door meedenkers/werkers en zelfs nu zijn ze er nog.
Bedankt, bij dezen.

JVA-Ecotech
Moderator
Berichten: 415
Lid geworden op: 01 apr 2017, 16:19

Re: 88 jaar "Heet worden en stuk gaan"

Bericht door JVA-Ecotech » 04 mar 2018, 19:13

Een nieuwe weg inslaan zorgt dat je alleen verder moet en “aanspreekbaar” wordt.
Vooral in het begin van zo een ontwikkeling is elke stap een nieuwe reeks problemen overwinnen.

Een alternatieve manier van zittingen frezen.
De cilinder op de geleider centreren en ronddraaien als de frees de oude zitting weg freest.
Bijlagen
WL ademhaling.jpg
WL ademhaling.jpg (191.25 KiB) 161 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast